Klarna Checkout 2022: Här är produkterna vi handlat under året – ‘nostalgi' har varit ett övergripande tema

0
487
Klarna Checkout 2022: Här är produkterna vi handlat under året – ‘nostalgi' har varit ett övergripande tema





 Idag släpper Klarna sin första årliga trendrapport baserad på onlinehandeln  och den globala trenden är tydlig; nostalgiska produkter har fått ett rejält uppsving. Favoriter från förr, från 1700-tal till tidigt 00-tal har varit populära och bland de produkter som ökat mest i försäljning under 2022 hittar vi bland annat operahandskar, hörlurar med sladd och truckerkepsar

Klarna första årliga trendrapport, ‘The Checkout‘ redovisar det gångna årets starkaste konsumenttrender. Baserat på vad konsumenter defacto e-handlat, har Klarna i rapporten identifierat “nostalgi” som årets dominerande tema med ett tydligt mönster av att produkter inspirerade av 1700-talet och ända fram till början av 00-talet har ökat i försäljning under året. Trendexperten Agus ‘The Algorythm’ Panzoni, som samarbetat med Klarna i rapporten, pekar på en längtan efter gladare och mer bekymmersfria tider som en drivande faktor.

Inom temat “nostalgi” har Klarna identifierat fem globala trender. Den första trenden, ‘Vintage tech’, rör produkter med enklare och beprövad teknik. Två exempel är hörlurar med sladd och flip-telefoner som ökade i onlineförsäljning globalt med +317 % i februari  respektive ´+81 % i augusti 2022 jämfört med en genomsnittlig månad 2021 enligt Klarnas shoppingindex. ‘Hyperfemininity’ som inkluderar subtrender som ‘Barbiecore’, ‘Bimbocore’ och ‘Balletcore’ är den andra trenden som drivits av en ökad global försäljning av till exempel rosa produkter som rosa cargobyxor (+126 %, augusti), ballerinaskor (+93 % i maj) och nageldiamanter (+55 % i juni). De resterande tre trenderna är ett resultat av att konsumenter letat efter inspiration från tidigare epoker; ‘Y2K’ med modeplagg från tidigt 00-tal, ‘Counterculture’ med rötter i 80-, 90- och 00-talens ungdomsrörelser och musikgenrer som Goth, Grunge och Pop-punk, och ‘Regencycore’ med stilar inspirerade av den viktorianska eran.

– Inspiration från tidigare tidsåldrar är inget nytt men den nostalgiska prägeln på årets trendande produkter är anmärkningsvärd. Med tanke på att vi befinner oss i en snabbt föränderlig värld, verkar det som att många människor söker tillflykt från vardagen och finner tröst i att kunna drömma sig bort till svunna tider. Det är uppenbart att människor har sökt sig till produkter som ger en känsla av gladare och mer bekymmersfria tider, säger Trendexperten och medskapare till rapporten, Agus Panzoni.

I Sverige har samma trender observerats med några distinkta produktvariationer. Svenska konsumenter har anammat dessa trender lokalt genom sina köp av till exempel skivspelare, rosa cargobyxor och baguetteväskor som har ökat i försäljning med svindlande 1222 % i september, 758 % i september respektive 749% i juni jämfört med en genomsnittlig månad 2021. (Se topplistorna i sin helhet nedan). 

– I Sverige hanterar Klarna ungefär hälften av alla onlineköp så vår transaktionsdata är minst sagt representativ. Våra kollektiva köp säger något om samtiden bortom våra enskilda köp – The Checkout är Klarnas första trendrapport som sammanfattar året och berättar den historien, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

– Inflytande från populärkulturen har varit avgörande dessa shoppingtrender och nostalgiska inslag har setts på flertal ställen inom popkulturen under året; ‘Hyperfemininity’ genom hajpen kring den kommande Barbie-filmen, ‘Regencycore’ i den populära Netflix-serien “Bridgerton” och ‘Counterculture’ eller ‘motkultur’ i den senaste säsongen av “Stranger Things”, säger Panzoni. 

Klarnas globala trendrapport ‘The Checkout’ finns att läsa online här.

Topplistor över trendande produkter i Sverige i  2022 (jämfört med en genomsnittlig månad 2021):

Topp 5 – ‘Vintage Tech’

  1. Skivspelare  (+1222 % i sep)
  2. Enkel telefon/funktionstelefon  (+544 % i feb)
  3. Hörlurar med sladd (+84 % i sep)
  4. Ipod (+35 % i jan)
  5. Boombox  (+17 % i mars)

Topp 5 – ‘Hyperfemininity’

  1. Rosa plagget, till exempel rosa cargobyxor (+758 % i sep)
  2. Platåskor (+196 % i mars)
  3. Tyllkjol (+167 % i juli)
  4. Tyllklänning (+147 % i sep)
  5. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+79 % i juni)

Topp 5 – ‘Y2K’

  1. Baguetteväskor (+749 % i juni)
  2. Kort t-shirt/magtröja  (+182 % i juni)
  3. Träningsoverall i velour (+125 % i sep)
  4. Armébyxor (+102 % i sep)
  5. Truckerkeps (+75 % i april)

Topp 5 – ‘Counterculture’

  1. Sammetskjol (+225 % i aug)
  2. ‘Chunky boots’ (+132 % i sep)
  3. Solörhängen (+100 % i aug)
  4. Läderjacka (+79 % i jan)
  5. Maxikjol (+72 % i juli)

Topp 5 – ‘Regencycore’ 

  1. Operahandskar (+188 % i sep)
  2. Klänning med empireskärning (+117 % i juni)
  3. Fjäderväska (+95 % i juli)
  4. Off-shoulder-klänning (+86 % i sep)
  5. Fjäderhårband (+76 % i sep)

Globala topplistor över trendande produkter 2022 (jämfört med en genomsnittlig månad 2021):

Topp 5 – ‘Vintage tech’

  1. Hörlurar med sladd (+317 % i feb)
  2. Vinyl (+144 % i aug)
  3. Enkel telefon/funktionstelefon (+81 % i feb)
  4. Flip-telefon (+81 % i aug)
  5. Skivspelare (+69 % i sep)

Topp 5 – ‘Hyperfemininity’

  1. Det rosa plagget (Ett exempel är rosa cargobyxor (+126% aug)
  2. ‘Jellies’/’Jellyskor’ (+98 % i juni)
  3. Ballerinaskor (+93 % i maj)
  4. Korta kjolar (+76 % i sep)
  5. Nageldiamanter (+55 % i juni)

Topp 5 – ‘Y2K’

  1. Träningsoverall i velour (+134 % i jan)
  2. Armébyxor (+113 % i aug)
  3. Läppglans (+83 % i juni)
  4. Solglasögon i racermodell (+68 % i aug)
  5. Hårklämma (+57 % i juni)

Topp 5 – ‘Counterculture’ 

  1. Skateboard (+143 % i aug)
  2. Maxikjol (+84 % i juli)
  3. Chunky boots (+57 % i sep)
  4. Eyeliner (+44 % i aug)
  5. Skir topp (+44 % i aug)

Topp 5 – ‘Regencycore’

  1. Korsett (+117 % i aug)
  2. Operahandskar (+56 % i sep)
  3. Pärlörhängen (+50 % i feb)
  4. Pärlhalsband (+32% i feb)
  5. Fjäderhårband (+25 % i sep) 

Metodologi
Klarnas Shopping Index beräknas utifrån antalet sålda varor och speglar de verkliga trenderna oavsett försäljningstillväxt i kategorin. Informationen kommer från onlineköp med Klarna i USA, Storbritannien, Tyskland, Sverige, Nederländerna, Österrike, Spanien, Frankrike, Italien, Norge och Finland under 2021 till och med september 2022.

Om Agus Panzoni
Agus ‘The Algorythm’ Panzoni är en trendforskare och digital personlighet känd för att gräva fram berättelser som kopplar samman konst, design och kultur. Hon började sin karriär med att prognostisera trender för WGSN innan hon startade sin egen TikTok-kanal som specialiserat sig på trendrapportering. Hon brinner för framväxande talanger, hållbarhet och innovation. Hennes plattforms motto är “Jag hittar saker du kommer att gilla”. Det gör hon genom att leverera trendrapporter varje vecka med inriktning på design och innovation. 2021 myntade hon Subversive Basics-trenden som har 90 miljoner visningar och som har presenterats flera i stora publikationer.



För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleS&P bekräftar Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB:s investment grade rating BBB- med negativa utsikter – Brookfieldaffären borde ha positiv effekt
Next articleViaplay to portray Edvard Munch’s life in major Norwegian film

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here