Klarna: Något är fel på den svenska kreditmarknaden

0
444
Klarna: Något är fel på den svenska kreditmarknaden
Klarna: Något är fel på den svenska kreditmarknaden


Läs original



Klarna riktar ljuset mot problemen i bank- och kreditbranschen, med syfte att uppmärksamma och motverka skuldproblematiken i samhället. På sin sajt offentliggör nu Klarna statistik kring sena betalningar och riktar ljuset mot var i bank- och kreditbranschen som den riktigt allvarliga skuldproblematiken härstammar från.

Även om skulderna som andel av BNP minskar, så är svenskarnas samlade skulder hos Kronofogden större än någonsin i absoluta tal. Klarna vill nu sätta press på bank- och kreditbranschen för att motverka skuldproblematiken i samhället.

Oschyssta metoder har satt svenskarna i en spiral av större och större blancolån med längre och längre amorteringstider. Klarna är en av få banker konsumenter har förtroende för, och det förtroendet ska vi tacka för genom att driva på en positiv förändring och synliggöra vad som driver volymer av dyra konsumtionslån, säger Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski.

I ett första steg släpper Klarna egen statistik rörande sena betalningar, inklusive andel av Klarna-köp som fått påminnelseavgifter och har gått vidare till inkasso. Enligt Finansinspektionens årliga rapport om konsumtionslån från 2020 fick 20% av konsumtionslånen påminnelseavgifter och 4,5% gick till inkasso.* För Klarna var siffrorna under samma period väsentligt lägre, 5% av Klarna-köpen fick påminnelseavgift och 0,6% gick till inkasso.

Ett ytterligare syfte med informationen på sajten är att lyfta statistik och information om vad som verkligen driver ökningen av konsumtionslån. Summan av kraven som skickades till Kronofogden år 2020 var 21,7 miljarder kronor, och konsumtionslån har pekats ut som en drivande faktor. Över hälften av den växande konsumtionslånen* utgörs av så kallade blancolån (“pengar in på kontot”).

Läs mer på Klarnas sida här.

*Finansinspektionen, Svenska konsumtionslån (2020). Data som refereras till ovan är baserat på ett stickprov som långivarna gav mellan den 15 och 24 maj 2019. I stickprovet ingår 316 715 hushåll.



För mer information:
Niklas Gillström
Press- och publicaffairs chef Klarna
niklas.gillstrom@klarna.com 
0730-81 73 91

Om Klarna:

Klarna är en av världens ledande betalningsleverantörer och en fullt licensierad bank, som vill revolutionera betalningar och banktjänster, och skapa smidigast möjliga shoppingupplevelse för både konsumenter och handlare. Företaget grundades i Stockholm 2005, och är med en nuvarande värdering på drygt 90 miljarder kronor Europas högst värderade privata fintechbolag, och ett av de högst värderade privata fintechbolagen i världen. Klarna erbjuder konsumenter möjligheten att betala nu, betala senare eller dela upp betalningen över tid, vilket ger en enkel, säker och smidig köpupplevelse överallt. Klarna har i dag 250 000 anslutna handlare, 3 500 anställda och är verksamt i 17 länder. Bland Klarnas handlare finns varumärken som H&M, IKEA, Expedia Group, ASOS, Michael Kors, Nike, Superdry, Sephora, Samsung, Zara, Boozt, Sonos och Daniel Wellington, som genom Klarnas innovativa shoppingupplevelse erbjuder tjänster som sträcker sig bortom betalningar, och ger konsumenterna möjlighet att ta kontroll över sina personliga ekonomi. För mer information, besök klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleYabie tar in 220 mSEK i pre-IPO runda
Next articleBästa privatlånet för dig

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here