Klarna släpper ny app-funktion – uppmuntrar svenska ungdomar att diskutera privatekonomi

0
289
Klarna släpper ny app-funktion – uppmuntrar svenska ungdomar att diskutera privatekonomi





Stockholm, 30 januari, 2024 – Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, släpper i dag app-funktionen Money Story för att ge sina användare en tillbakablick och sammanställning över det gångna året. Tillbakablicken presenteras genom underhållande visualiseringar och quiz, samtidigt som användare får bättre koll på sin privatekonomi. Money Story visar alla utgifter med Klarna, samt med kort- och bankkonton som länkats till budgetfunktionen i appen.

6 av 10 svenskar pratar gärna privatekonomi – betydligt fler än globala snittet

Klarna genomförde nyligen en undersökning* som visar att majoriteten (60%) av svenskarna känner sig komfortabla att prata med familj och vänner om sin personliga ekonomi. Det är betydligt fler än det globala snittet (46%). Undersökningen visar också att mer än var tredje svensk (36%) 18-26-åring gör det minst en gång i veckan.

“Det är positivt att svenska ungdomar är bekväma med att diskutera privatekonomi. Vi vill uppmuntra det engagemanget och erbjuda en underhållande tillbakablick och en naturlig anledning att diskutera vardagsekonomi med familj och vänner”, säger Martina Brynielsson, Marknadschef på Klarna Sverige.

Antalet användare av budgetfunktionerna i Klarna-appen ökade med hela 68% under fjolåret. Nu hoppas Klarna att fler ska få upp ögonen för smarta funktioner, som budgetöversikt och prisjämförelsetjänster, för att få bättre kontroll och spara pengar.

* Undersökningen genomfördes i samarbete med undersökningsföretaget Nepa under tredje kvartalet 2023. Totalt deltog ett nationellt representativt urval med 16,370 konsumenter från 16 länder, varav 1,015 svenskar i åldrarna 18-75.

—-

För mer information, vänligen kontakta:

press@klarna.com

Om Klarna:

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com




Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleInför Melodifestivalen: Äntligen seger för evig tvåa?
Next articleFörslag på lagändringar för att motverka matchfixning

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here