Efter fyra tidigare succéer presenterade Deloitte för femte året på rad Sweden Technology Fast 50. Detta är en rakning som är satt samman oberoende för att lista Sveriges mest snabbt växande teknologiföretag.
Vinnarna blev utsedda den 14 november i år och prisceremonin hölls på Nasdaq. Detta årets topp 5-vinnande bolag är verksamma under kategorin ’Media och Underhållning’. Två stycken av företagen var spelföretag och två utav de tre resterande är verksamma inom adtech.
Vinnaren av årets lista är Global Gaming som har under de fyra sista åren haft en ökning av omsättning på 97.982 procent och blev därmed också vinnare av rekord för den svenska Fast 50.
Sverige har under de senaste åren blivit välkända för innovation och tillväxt inom små-och mediumstora företag och start-ups, och en utav sektorerna inom detta är spelutveckling. Online gambling gällande traditionella spel och casinoupplevelser var mycket representerade i årets lista.
Företaget Global Gaming är ett av de mer välkända varumärkena inom online casino och har lyckats dra till sig många nya onlinespelare under de senaste fyra åren. Ett annat online gaming och revolutionerande företag som verkligen har uppmärksammats på sistone är Lottoland.
Enligt en rapport som nyligen släpptes av Financial Times så är Lottoland ett av de företagen med mest tillväxt i världen och på fyra år har Lottoland växt i rekordfart då de har nått 6 miljoner spelare världen över.
I början på 2018 passerade företaget 5 miljoner spelare och användare, och slog det rekordet med 6 miljoner – under samma år. Lottoland lanserade sin hemsida i april 2013 och har under dessa år haft 743,962 vinnare runt om i världen.
De har även betalat ut miljarder i vinster till dessa vinnare och bland de största vinsterna har de betalat ut 90 miljoner till en lycklig EuroMillion vinnare och 22 miljoner euro till en vinnare som spelade på tyska lotto.
Som nummer två på Sweden Technology Fast 50 kom företaget Strossle, som har haft en ökning på 21,079%. Strossle är mediateknologiskt företag som erbjuder trafik för redaktionella innehåll och annonser, som med hjälp av AI (artificiell intelligens) ser till att denna trafiken förmedlas. Deras AI placerar en widget på en sida under ett inlägg eller annons och besökarna rekommenderas innehåll utifrån deras online beteende och vad som är populärt i media och sociala medier.
På tredjeplats kom företaget Readly som har haft en ökning på 7,737% och är en applikation som erbjuder läsare fullständig tillgång till nationella såsom internationella magasin och dagstidningar. Deras business model är baserad på fasta månadsbelopp och erbjuder svenska dagstidningar.