Nordic Truckcenter AB - DAF XF & CF - Pure Excellence.

DAF XF & CF - Pure Excellence.

Newsdesk 25/4 09:42

För att läsa pressreleasen i ursprungligt format, se bifogat word-dokument.

DAF introducerar den nya generationens CF- och XF-lastbilar som sätter en ny standard för transporteffektivitet och förarkomfort. Motorinnovationer, nya drivlinor och optimerad aerodynamik ger upp till 7 % lägre bränsleförbrukning med möjlighet till ännu högre effektivitet, tack vare det nya DAF Connect-hanteringssystemet. Den nya generationen av CF och XF har även lägre vikt för en högre nyttolast och en uppdaterad snygg design av interiör och exteriör som ger högsta möjliga förarkomfort. De här utmärkta lastbilarna ger våra kunder lägsta driftkostnad och högsta drifttid.

"DAF bygger vidare på det goda rykte i fråga om bränsleeffektivitet, tillförlitlighet och förarkomfort som Euro 6-produktutbudet har gjort sig förtjänt av i och utanför Europa. Vi har utvecklat en ny generation av CF- och XF-lastbilar som ger den bästa lösningen för både kunden och föraren", säger Preston Feight, VD på DAF Trucks. "De nya CF- och XF-lastbilarna förkroppsligar ägartillfredsställelse och förardrömmar, och backas upp av en branschledande service och en mycket professionell återförsäljarorganisation. Produktionen börjar sommaren 2017."

Nya CF och XF: Ägartillfredsställelse

7 % lägre bränsleförbrukning

oMotorinnovationer i PACCAR MX-11 och MX-13

oNy effektiv automatisk TraXon-växellåda

oNya högeffektiva bakaxlar och nya snabbare utväxlingar

oAvancerade programfunktioner för drivlinan

oAerodynamiska optimeringar

Upp till 100 kilo lägre vikt för högre nyttolast

oNytt kompakt efterbehandlingssystem för avgaser

Maximal drifttid

oServiceintervall på upp till 200 000 km

oPerfekt för karossbyggare

DAF Connect-hanteringssystem för högsta transporteffektivitet

Förbättrad bränsleeffektivitet och högre kraft och vridmoment vid lägre varvtal.Klassledande bränsleeffektivitet är ett av resultaten av en fullt integrerad och innovativ drivlina som ger optimal interaktionmellan motor, efterbehandlingssystem, växellåda och bakaxlar. Inget har lämnats åt slumpen för att få ut högsta möjliga prestanda ur varje bränsledroppe till lägsta totala ägarkostnad, helt i linje med vår DAF Transport Efficiency-filosofi.

Lufthanteringen i PACCAR MX-motorerna har utvecklats ytterligare med tillämpning av ett nytt och ännu effektivare turboaggregat, ett nytt EGR-system och en ny ventildesign. Värmeeffektiviteten har förbättrats genom utvecklingen av ett nytt förbränningssystem, med nya kolvar, insprutare och insprutningsstrategier, kombinerat med ett högre kompressionsförhållande.

För att få lägsta möjliga bränsleförbrukning används en ny högeffektiv, reglerbar snabbkylning, styrning och oljepump, vilket ger högsta mekaniska effektivitet.

En av huvudprinciperna vid utvecklingen av de nya drivlinorna var att minskamotorvarvtalen för att få klassens bästa bränsleeffektivitet. För att motorn ska klara downspeeding har det maximala vridmomentet hos PACCAR MX-11- och MX-13-motorerna höjts betydligt och är tillgängligt redan vid 900 varv/min. I den absoluta toppen ligger PACCAR MX-13-motorn med 390 kW/530 hk, som ger 2 600 Nm vid 1 000 varv/min.

Effektiv TraXon-växellåda som standardPå den nya CF- och XF-serien är den senaste generationens automatiska TraXon-växellåda standard, med 12 växlar som standardoch 16 växlar som tillval. Lägre friktionsförlust, ännu snabbare uppväxling och utökad användning av EcoRoll bidrar till lägsta möjliga bränsleförbrukning, och den tysta och smidiga körningenoch precisionskopplingen ger högre förarkomfort. Det ökade antalet växlar ger utmärkt styrförmåga, även vid användning av snabbare drivlinor.

Högeffektiv bakaxeldesign Bakaxelns design har vidareutvecklats och minskningar på upp till 2,05:1 kan ställas in för körning i landsvägsfarter på 85 km/h vid endast 1 000?1 040 varv/min, beroende på drivlinans specifikationer. Den nya generationens differential för bakaxlar har en helt ny design på kardanhjul och drev, med sikte på högsta hållbarhet och effektivitet samt extremt låga ljudnivåer. Den nya tillverkningsmetoden ? med en toppmodern slipningsprocess ? bidrar kraftigt till det här.

Användandet av oljor med låg viskositet och lägre oljenivåer i bakaxlarna bidrar också till högsta möjliga bränsleeffektivitet, liksom kullager med låg friktion.

Avancerade programfunktioner för drivlinanNya CF och XF har en helt ny elektrisk och elektronisk arkitektur. Den inför en ny styrenhet för fordon med en dedikerad, integrerad drivlina som har funktioner för förbättrad EcoRoll och farthållare, t.ex. Dynamic Cruise. Den nya funktionen anpassar farthållarens karaktär till olika körförhållanden. Tack vare integrationen av förutseende farthållare (PCC) och EcoRoll kan PCC nu aktivera EcoRoll i ett tidigare skede vid körning i uppförsbacke, när båda teknikerna har beräknat att fordonets massa och hastighet är tillräcklig för att "knuffa" fordonet över krönet (växeln i neutralläge) inom en begränsad bandbredd i fråga om förlust av hastighet.

Branschledande motorbromsförmåga med PACCARFörutom motorprestandan har även effektiviteten hos PACCAR:s motorbroms förbättrats. Den maximala bromskraften hos PACCAR MX-11-motorn har växt från 320 till ofantliga 340 kW. Något som imponerar ännu mer är att bromskraften mellan 1 000 och 1 500 varv/min har ökat med 20 %. Den maximala bromskraften hos MX-13 är inte mindre än 360 kW och i det viktiga området mellan 1 200 och 1 500 varv/min har bromskraften ökat med upp till 30 %. Eftersom den imponerande bromskraften finns tillgänglig vid låga varvtal krävs färre växlingar och förarens komfort har också nytta av PACCAR:s utmärkta motorbromsprestanda.

För att kunna uppnå lägsta möjliga bränsleförbrukning har fordonets aerodynamik förbättrats tack vare ett nytt solskydd till CF och XF. Dessutom har nya XF hjulhusförlängningar och flödesledare bakom grillen för optimal aerodynamik runt lastbilen, upp till och inklusive motorrummet. Ny grillförslutning minskar luftmotståndet och det finns nya gapförslutningar mellan hytt och chassi för att ge bästa möjliga aerodynamik.

Upp till 100 kilo lägre vikt för högre nyttolast DAF har utvecklat ett helt nytt och kompakt efterbehandlingssystem för avgaser (EAS) till nya CF och XF, vilket ger större chassiutrymme för tillval som större bränsletank, kompressorer, verktygslådor eller kranben.

En avancerad bärmaterialsteknik ger 40 % lägre totalvolym på EAS-enheten. Det här sker utan att kompromissa med mottryck, sotrensningsintervaller eller DeNOx-effektivitet. Den kompakta lådan hettas faktiskt upp fortare så att motorn kan arbeta snabbare och oftare på sin mest effektiva bränslekarta.

EAS-enheterna är så kompakta att speciella funktioner som DeNOx-katalysator och dieselpartikelfilter inte längre behöver delas upp, vilket ger utmärkt effektivitet över lag.

En annan fördel med den nya ultrakompakta EAS-enheten är att vikten sjunkit med cirka 50 kilo. Tack vare extra åtgärder som optimering av motor- och chassivikt har fordonsvikten hos nya CF och XF sänkts med totalt 100 kilo, vilket ökar nyttolasten med 100 kilo och/eller minskar bränsleförbrukningen.

Maximal drifttidServiceintervallerna på nya DAF CF och XF kan utökas från 150 000 till 200 000 kilometer. Trots att den nya EAS-enheten är så kompakt har den fortfarande oöverträffad kapacitet, vilket ger ett sotrensningsintervall på upp till 500 000 kilometer och bidrar till maximal drifttid för kunden.

Den förbättrade påbyggnadsmonteringsmetoden (Body Attachment Method) stödjer kortast möjliga konfigurationstid, eftersom den nya designen i bakdelen av chassit gör det lätt att fästa exempelvis bakgavelliftar och dedikerade förberedda installationsplattor för påbyggnationer av lådtyp eller kranar.

DAF Connect-hanteringssystem för vagnparker

DAF Connect är ett innovativt hanteringssystem för vagnparker som i realtid förser operatören med information om prestandan för dess fordon och förare, och som finns tillgängligt som tillval. Information om fordonets plats, bränsleförbrukning, körsträcka, utnyttjande av vagnparken samt tomgångstid presenteras tydligt på en instrumentpanel online som kan anpassas efter kundens krav.

Den användarvänliga instrumentpanelen kan konfigureras för att tillhandahålla omfattande bränslerapporter med aktuella och äldre data som jämför vagnparkens fordon och förare. Live-vagnparksvisningen tillhandahåller all nödvändig information om vagnparkens plats för att möjliggöra optimal planering av t.ex. körsträckor, rutter och körtid för fordonet och föraren. Operatörerna får självinställda meddelanden vid avvikelser från hastighet, rutt, plats och bränsleförbrukning så att de omedelbart kan förbättra vagnparkens prestanda.

DAF Connect optimerar fordonstillgängligheten, minskar driftkostnaden och förbättrar logistikeffektiviteten. Med DAF Connect kan transportoperatören även effektivt planera reparationer och underhåll, samt utnyttja skräddarsydda råd från DAF.

Nya CF och XF: Förarens dröm

Nya CF och XF sätter fortfarande standarden inom förarkomfort, mycket tack vare sin lättåtkomlighet, utmärkta invändiga utrymme (XF Super Space Cab förblir den rymligaste förarhytten på marknaden med en total volym på över 12,6 m3) och många innovationer som förbättrar komfort, användarvänlighet, utseende och säkerhet.

Ny interiör

Ny temperatur- och klimatkontroll (HVAC)

Nya Exclusive-modeller

Uppgraderad instrumentpanel och layout på instrumentbrädan

Plug and play-kontakter för förarinställningar

Så fort du kliver in i hytten ger nya DAF CF och XF dig kvalitet och förarkomfort av allra högsta klass. De nya smakfulla färgerna på instrumentbräda, säten, gardiner, madrasser och väggar är snygga och ger en lyxig och exklusiv känsla. I XF får inredningen en extra lyxig touch av detaljer i pianolack på instrumentbrädan och den bakre väggen.

Ny temperatur- och klimatkontrollNya DAF CF och XF har ett helt nytt automatiskt system för temperatur- och klimatkontroll (HVAC) som är väldigt lätt att använda. Systemet ger även bästa möjliga bränsleeffektivitet eftersom det nya smarta systemetför luftkonditioneringskontroll förbrukar mindre energi genom att bara kyla luften så mycket som behövs för att uppnå rätt temperatur, i stället för att kyla eller värma luften maximalt. Dessutom används intelligent förångarkontroll för att undvika onödig luftkylning. När hytten behöver värmas upp vid raster eller under natten, använder den helautomatiska HVAC-kontrollen eftervärmen från motorn för att spara bränsle. För att ge föraren högsta möjliga komfort kan det nya systemet för temperatur- och klimatkontroll även skötas via den nya panelen med temperaturdisplay på den bakre väggen.

Nya Exclusive-modellerVåra nya Exclusive-modeller är höjden av lyx och bekvämlighet, och finns till både nya CF och XF. Du känner igen de påkostade Exclusive-modellerna på konjaksfärgen i instrumentbräda, dörrpaneler (XF) och skinnsäten, samt de snygga ljusa ventilerna. Ratten i läder är standard på de lyxiga CF- och XF-versionerna.

Förbättrad förarinformation och användarvänlighetInstrumentpanelen har fått en ny design med nya bokstäver som ger ett modernare och snyggare utseende, ochgör den enklare att läsa av. Funktionerna på förarens informationspanel har också förbättrats och inkluderar en färdskrivarräknare som visar återstående kör- och vilotid.

Det här bidrar till ökad komfort och effektivitet, liksom de inställningsbara reglagen (MUX) som ger föraren möjlighet att anpassa reglagen på instrumentbrädan efter sina egna preferenser. MUX-reglage gör även att nya funktioner kan placeras optimalt i förhållande till påbyggnader eller komponenter som aggregat och kranstödben.

För förarens bekvämlighet finns även en ny strömställare för hyttbelysning på mittdelen av instrumentbrädan, medan DAF:s fantastiska skjutbord och oöverträffade förvaringsutrymme förblir orörda. Den nya strömställaren för hyttbelysning är otroligt användarvänlig, med möjlighet att dämpa ljuset i lägen för "nattkörning" och "avslappning". Alla hastighetsrelaterade funktioner (inklusive farthållare, förutseende farthållare och adaptiv farthållare) finns nu perfekt och logiskt grupperade till höger om ratten i ett utmärkt gränssnitt mellan människa och maskin.

Snyggt utseendeFör att understryka de många produktinnovationerna hos nya CF och XF har DAF berikat utsidan med diskreta och snygga element, till exempel ID-skylten på tröskeln som välkomnar föraren till den lyxiga hytten (XF). En ny DAF-namnplåt med en ny DAF-logotyp med bokstäver i krom som symboliserar lastbilens kvalitet. Dekorationer på stötfångaren och solskyddet ger utsidan en extra lyxig touch, liksom dekorlisterna i grillen och det nya grillnätet till XF.

ProduktionsstartTillverkningen av nya CF och XF inleds sommaren 2017 i 4x2-konfiguration för dragfordon och stelt chassi, 6x2 dragbil-FTG med pusheraxel och ny lättviktsfjädring (-29 kg) och FTP med 18-tumshjul, pusheraxlar, samt 6x2 stelt chassi med enkelmonterad stödaxel (FAR). Andra förträffliga versioner kommer under hösten.

"Vi har gjort de bästa lastbilarna på marknaden ännu bättre", kommenterade Preston Feight, VD för DAF Trucks. Han fortsatte med att, "nya CF och XF utökar de nuvarande lastbilarnas utmärkta tillförlitlighet, bränsleeffektivitet och förarkomfort. Som en del av vår DAF Transport Efficiency-filosofi har vi än en gång tagit ett rejält kliv mot att förbättra fordonseffektivitet genom att ge våra kunder lägsta möjliga driftkostnad och maximal drifttid. Nya CF och XF representerar renodlad förstklassighet." 


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Till pressmeddelandet

Teckenstorlek

Tipsa

Blogga

Skriv ut




LÅNEFÖREMEDLARE:



ALLA LÅN:




- låna pengar snabbt?
- lån utan uc?
- lån med betalningsanmärkning?

Beställ årsredovisningar gratis!

Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

 

 

 

 

DMCA.com Protection Status