Västerås stad - Enklare för restauranger med ny digital tjänst för tillståndsansökningar

Enklare för restauranger med ny digital tjänst för tillståndsansökningar

Newsdesk 17/9 08:00

Västerås stad har nu anslutit sig till den nationella plattformen verksamt.se, som gör det lättare för restaurangföretag att ansöka om de tillstånd som de behöver för att driva sin verksamhet.

Syftet med tjänsten är att förenkla för restaurangbranschen att söka alla de tillstånd de behöver samtidigt som det förenklar kommunens handläggning. Genom tjänsten får företagaren en bra överblick över de tillstånd som behöver sökas och i vilken ordning saker och ting ska ske. Idag är ca 40 kommuner anslutna till verksamt.se. Tjänsten bygger på ett gemensamt gränssnitt och frågesystem som gör det enklare även för de som ska söka tillstånd i flera olika kommuner.

-Vi vet att det har varit krångligt för företagen att söka tillstånd. De har fått lägga mycket tid på administration istället för att utveckla sin verksamhet. Vi är måna om att förenkla för företagare och har som ett långsiktigt mål att bli en 24-timmars myndighet när det gäller företagsklimat och myndighetsutövning. Därför har vi anslutit oss till verksamt.se och arbetat internt för att förbereda oss på det nya arbetssättet, säger Eva Lilja, näringslivsdirektör Västerås stad, som varit drivande i projektet.

Genom anslutningen till verksamt.se kommer företagaren kunna identifiera sig med bank-id, vilket ger förifyllda kontaktuppgifter då tjänsten är kopplad till Bolagsverket. Det kommer underlätta för såväl företagaren som för handläggare på tillståndsenheterna. Anslutningen till verksamt.se är ett steg i att tillvarata digitaliseringens möjligheter.

-Det här är en välkommen utveckling i Västerås stads verksamhet som vi hoppas ska gynna våra företagare samt effektivisera arbetet för handläggarna, säger Anna Thunell (MP) ? ordförande i miljö- och konsumentnämnden.

-Att ansluta Västerås stad till verksamt.se är en viktig del i Västerås stads digitaliseringsarbete. E-tjänster och anslutning till checklistorna har varit ett prioriterat område i stadens Näringslivsprogram, som är ett dokument som visar på hur staden jobbar med just näringslivsutveckling, säger Anders Teljebäck, Kommunstyrelsens ordförande, Västerås stad.

-Det här är ett steg i vår digitaliseringsresa, ett bra samarbete kommuner och myndigheter emellan som ger nytta till företagen. Tjänsten är främst till restaurangföretag men kan på sikt utvecklas även inom andra branscher, säger Jörgen Sandström, digitaliseringsdirektör Västerås stad.

Detta är en tjänst för nya restaurangföretag, de som redan har sina tillstånd, behöver inte göra någonting.

Kontakt:
Anders Teljebäck, Kommunstyrelsens ordförande (S), Västerås stad

Anders.teljeback@vasteras.se

021-39 12 62

Anna Thunell, ordf. miljö- och konsumentnämnden (MP), Västerås stad
Anna.Thunell@vasteras.se

021-39 13 94

Jörgen Sandström, digitaliseringsdirektör, Västerås stad
jorgen.sandstrom@vasteras.se

021-39 17 40

Eva Lilja, Näringslivsdirektör, Västerås stad
eva.lilja@vasteras.se

021-39 01 11


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Till pressmeddelandet

Teckenstorlek

Tipsa

Blogga

Skriv ut




LÅNEFÖREMEDLARE:



ALLA LÅN:




- låna pengar snabbt?
- lån utan uc?
- lån med betalningsanmärkning?

Beställ årsredovisningar gratis!

Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

 

 

 

 

DMCA.com Protection Status