2BPublished - Mynewsdesk grundare startar media inkubator

Mynewsdesk grundare startar media inkubator

Newsdesk 2/2 00:06

Skandinavien saknar en renodlad oberoende inkubator som är fokuserad på att stödja entreprenörer som har idéer och know-how inom media och media teknologi. Målsättningen är att bjuda in fler mentorer och finansiärer till nätverket löpande.

Firesoul investerar 3 MSEK till att börja med i det nystartade bolaget 2BPublished där Magnus Enderstein blir VD och CTO. Magnus har ett tekniktungt förflutet som expert inom media tech, Omvärldsbevakning och Business Intelligence. 

2BPublished vill genom en inkubator modell skapa förutsättningar för duktiga kreatörer och publicister att få en engagerad publik samt att även tjäna pengar på sitt innehåll. Tanken är att kunna erbjuda alla element som är nödvändiga för att bygga framgångsrika medier. Som tack för vår hjälp så tar vi en aktieandel.

I dagsläget så drivs tre medie projekt på den tekniska plattform som bolaget tillhandahåller. Beaconomist, Ekonomit och ett ej ännu namngivet projekt. Arbetet med att välja ut nya projekt är i full gång.

- Efter att ha varit med och utvecklat PR branschen så känns det som rätt timing att satsa även på omdaningen av mediabranschen. Jag är inspirerad av flera nydanande media initiativ från USA. Bland annat Vox Media och Demand Media. /Peter Ingman

Erfarenheterna från Spray, Cell, Thomson Reuters och Mynewsdesk har medfört att det finns mycket att dela med sig av. Firesoul* som rent översatt blir eldsjäl har varit i dvala under åren med Mynewsdesk men nu blir det alltså möjligt att satsa 100% på en inkubator verksamhet för media. STING har en internet/media del och det finns flera av de stora medie grupperingarna som driver egna acceleratorer. Ingen av dessa är oberoende eller helt fokuserade på media. Snarare tvärtom upplever jag.

- Det uppstod en möjlighet när jag och ägarna till Mynewsdesk diskuterade mediebranschen och vår förmåga att stödja den generellt men journalister och övriga influencers i synnerhet. 

Den 100% ägaren av Mynewsdesk är mediegruppen NHST, vilka länge har varit progressiva i att stödja vertikala ämnesområden, framförallt de som traditionellt utgjort norsk industri (shipping, oil/gas, seafood). Det senaste i raden var Recharge som bevakar alternativa energikällor såsom vind och solkraft. Vi diskuterade huruvida media ägare och ledningsgrupper vill ha rådgivning om hur digitaliseringen kan skötas snabbare och bättre.

Jag såg även framför mig en utveckling där företag, organisationer, bloggar och övriga publicister i bred mening kommer att vilja driva sina egna medier men kanske framförallt vilja dela med sig specifikt av sina kompetensområden i samarbete med befintliga mediakanaler eller helt egna sidor, något jag kallar mediavertikaler. Eftersom anpassningen till en ny mer digital verklighet dröjt i branschen, så är det många externa aktörer som ser möjligheten att hinna först. Nyheter24 och Nyheter55 te x.

-När duktiga nya Mynewsdesk VD'n Mattias Malmström var ordentligt på plats så kom vi överens om att jag kunde börja fokusera på nya verksamheter säger Peter Ingman, som driver ägarbolaget Firesoul AB till 100% men som också leder Mynewsdesks rådgivande organ, Innovation Board.

Som oberoende media inkubator så kan vi hjälpa alla publicister att skapa och utveckla sina egna medier. Behovet av omställning är stort men trycket från nya aktörer att ta marknadsandelar av de traditionella strukturerna är större. De kommer från tech sidan och de har en kaxig och gränslös inställning till vad som låter sig göras. Oberoende BreakIt är en sådan. Vi ser också att bloggare antingen sugs upp av stora aktörer och sammanhang istället för att utnyttja sin ställning som experter (authorities) och driva sin egen kanal. 

Mediebranschen i Skandinavien har tappat stora delar av sina annonsintäkter de senaste åren och nu börjar även styckpris och prenumerationsmodellen bli allt mer påverkad. IRM visade nyligen att 3 miljarder annonsintäkter har lämnat nyhetsjournalistiken. Rapporten går att ladda ner här.

Att utnyttja teknik och ett förändrat konsumtionsbeteende är A och O för att attrahera och engagera nya målgrupper. Mediebranschen är otroligt duktiga på att skapa innehåll men behöver hjälp att ställa om intäktsgenereringen. Det kan i många fall handla om att våga, att utmana sin traditionella modell och prova alternativ. Det kanske görs bäst som separata enheter. Vi ser att många mediahus hellre använder Wordpress när de ska testa något nytt än sina egna redaktionella system som är byggda för att hantera print, och sedan har leverantören hängt på "digitala moduler". Jag tror verkligen att det är på tiden att föra in tekniska landvinningar in i systemen. 

Sen återstår att visa att det går att tjäna pengar långsiktigt inom media, men det ber jag att få återkomma till avslutar Peter Ingman.

Läs gärna min artikel om Inkubatorer och Acceleratorer här.

Ps) Bilden på de fina smycket av Sofia Bergkvist kommer från Diakonia som också säljer smycket.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Till pressmeddelandet

Teckenstorlek

Tipsa

Blogga

Skriv ut




LÅNEFÖREMEDLARE:



ALLA LÅN:




- låna pengar snabbt?
- lån utan uc?
- lån med betalningsanmärkning?

Beställ årsredovisningar gratis!

Börsbolag i pressmeddelandet

Accelerator

Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

 

 

 

 

DMCA.com Protection Status