Bättre Hälsa - Omega-3 är bland det viktigaste vi kan ta.

Omega-3 är bland det viktigaste vi kan ta.

Newsdesk 6/9 07:10

Det finns 27 000 studier om omega-3 och en klar majoritet är positiva. Omega-3 fiskolja har en avgörande betydelse för vår hälsa. Långt mer än vi någonsin trott. Men det gäller att ta rätt slags renad fiskolja i tillräckligt höga doser. De studier som påvisat ett negativt resultat till Omega-3 har använt alldeles för små doser tvivelaktig sort, och flera har utförts av forskare kopplade till läkemedelsbolag som tillverkar hjärtmedicin. (1)

En ny studie från en oberoende källa kommer från Stanford och Tuft University och publicerades nyligen i JAMA Internal Medicine. Dessa är USA:s ledande universitet på medicinska studier och trovärdigheten är hög. Så när forskare på Tuft och Stanford säger att omega-3 från fiskolja minskar risken för att dö från hjärtsjukdomar … när deras slutsatser baseras på studier av 45 637 patienter … och när de publiceras i en av USAs ledande medicinska tidskrifter… Då bör man ta det på allvar när granskningen fann att omega-3 i fiskolja kan skära ner dödsrisken från hjärtsjukdomar med 25 procent. (2)

Låt oss ta ett annat exempel. År 2011 utfördes en studie som jämförde Alaskas Yupi´k-befolkning med USAs allmänna befolkning. Yupi´k-folket intog 20 gånger mer omega-3. Studien fann att överviktiga Yupi´k hade långt mindre risk än smala amerikanare från 48 delstater att drabbas av sjukdomar från övervikt, såsom diabetes och hjärtsjukdomar. (3)

Det är en betydande upptäckt. Med andra ord, den allmänna risken för kronisk sjukdomsrisk på grund av övervikt minskade markant om man intog tillräckligt med omega-3, var slutsatsen av studien.

Vi får i oss för lite omega-3

Vi får i oss alldeles för lite omega-3. Eskimåerna får i sig 7-10 gram, stenåldersmänniskan 3 gram och vi i västerlandet 2-3 milligram (0,02 gram). Det är på tok för lite för att hålla oss friska. Våra kroppar har utvecklats genetiskt de sista 150 000 åren med en hög halt av omega-3. Vi behöver upp till 3 gram.

Förorenad fisk

Problemet med fisken idag är bara att den håller på att bli så förorenad att den innebär ett akut hot mot hälsan i sig.

Odlad lax är ingen lösning som vi sett, då den innehåller för små mängder omega-3 och den innehåller ofta höga doser gifter. Den bör därför inte ätas mer än ett par gånger i månaden.

Den kan faktiskt öka risken för viktuppgång och diabetes typ 2 enligt en studie. (4) Renad fiskolja hade motsatt effekt, den skyddade mot viktuppgång och diabetes. (5) Vildfångad lax finns knappt att få tag i. Sardiner och makrill är acceptabla källor.

Linfröolja

Många tror att linfröolja och vissa andra vegetabilier kan ersätta fiskolja. Men den kan inte kroppen använda på samma sätt. Omega-3 kan vara både kort- och långkedjig. Omega-3 från fisk och krill innehåller de långkedjiga fettsyrorna EPA (eikosapentaensyra) och DHA (dokosahexaensyra) och har 20 respektive 22 kolatomer (därav långkedjiga).

Omega-3 i linfröolja (alfalinolensyra, ALA) är en kortkedjig fettsyra (18 kolatomer) och är ett förstadium till omega-3 som kräver lång bearbetning av ett perfekt enzymsystem i kroppen innan den omvandlas till rätt sorts fettsyror (DHA/EPA).

Man kan behöva upp till 30 gram ALA från linfröolja eller andra vegetabilier, inklusive alger, för att tillverka 1 gram EPA och 0,1 gram DHA ? mot 2-3 gram fiskolja. En lång omväg och ingen vidare god investering. Linfröolja har dessutom alldeles för mycket omega-6 för att det skall vara bra. Omega-6 är inflammationsframkallande och omega-3 inflammationsdämpande.

Det ideala förhållandet mellan omega-6 och omega-3 bör ligga på 4:1, beroende på omständigheterna. (2) Idag ligger genomsnittet på 15:1 ända upp tilll 50:1. Vilket barn gillar fisk? Och på grund av gifterna i fisk äter vi mindre och mindre.

Historik

Den första noteringen om användningen av fiskolja kommer från 1775 i London. Då bankade man på högar av torsklever som låg på gatorna, och när oljan började sippra ut ur leverhögen samlade man upp detta ? och mycket annat som låg på gatan. Denna vedervärdiga sörja påstods bota ledgångsreumatism - och gjorde den också. Men smaken fick så småningom tillverkningen att upphöra.

Någon gång i mitten av 1900-talet märkte man att eskimåer inte hade några hjärt- och kärlsjukdomar och föräldrar började mata sina barn med illasmakande torskleverolja. Men på grund av den höga halten av A och D-vitamin började man senare använda olja pressad ur själva fiskköttet. Någon gång under 1980-talet började man lägga oljan i kapslar för att undvika den råa smaken. Men eftersom folk kund rapa fisksmak flera timmar efter intaget, trots kapslarna, upphörde konsumtionen ett tag. Det är orenheter och härskna fettsyror som smakar illa. Därefter kom det en bättre renad fiskolja som inte smakade riktigt så illa och allt fler började använda fiskolja igen.

Vanlig fiskolja tillverkades då genom att fiskköttet ångas eller kokas tills dess att oljan flöt upp till ytan och filtrerades bort. Man började senare med vad som kallades ?molekylär rening? vilket var ett framsteg då man fick bort det mesta av de illasmakande mättade fettsyrorna ? och en del av allt PCB, DDT, dioxiner och kvicksilver. Men inte allt. Man slutade bara mäta vid en viss nivå.

Ultrarenad fiskolja

Därefter började ett fåtal kvalitetsmedvetna företag med ?fraktionerad destilleringsrening?,   en mycket avancerad men trots det, skonsam reningsprocess, och nu började man närma sig en 100% ren olja. Dr. Sears, som har utvecklat Zone-dieten är ledande på detta och kan anses vara pionjären vad gäller ultrarenad fiskolja.Denna verkligt rena, farmaceutiskt tillverkade olja, genomgick ytterligare reningsfaser efter den molekylära reningen tills dess att alla gifter och tungmetaller var borta ? ej mätbara. Man utgår dessutom inte från ett avkok av ångade fiskslamsor utan utvinner oljan på ett annat, mer skonsamt sätt då höga temperaturer förstör fiskolja. Dessutom garanterar man en obruten kylkedja från fångst till burkning, vilket är minst lika viktigt.

Nu är oljan även koncentrerad eftersom man fått bort så mycket av andra icke önskvärda fettsyror. Kvar finns höga doser av omega 3-oljan med sina värdefulla långkedjiga fettsyror DHA och EPA, vilket är vad man är ute efter. Denna fiskolja innehåller hela 60 % av de värdefulla DHA/EPA fettsyrorna, vanlig fiskolja 5-20%. Denna olja är extremt lättflytande och stelnar inte ens i frysen (?°18) - där den faktiskt kan förvaras för maximal stabilitet (stelnar den innehåller den mättade fetter). Den fina oljan ger heller ingen fisksmak eller mag- och tarmbesvär och höga doser ger inga besvär. Den är dock svårt att få tag i idag och kostar en hel del.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Till pressmeddelandet

Teckenstorlek

Tipsa

Blogga

Skriv ut




LÅNEFÖREMEDLARE:



ALLA LÅN:




- låna pengar snabbt?
- lån utan uc?
- lån med betalningsanmärkning?

Beställ årsredovisningar gratis!

Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

 

 

 

 

DMCA.com Protection Status