Monterosa - Rebtel uppfinner ny affärsmodell med BBH Stockholm

Rebtel uppfinner ny affärsmodell med BBH Stockholm

Newsdesk 26/4 09:46

Rebtel samarbetar sedan årskiftet med sin nya strategiska designpartner BBH Stockholm. Idag släpper de sitt nya ?Aktivistprogram? som ska omvandla superanvändare till fältsäljare. För att bryta igenom en extremt konkurrensutsatt och komplex marknad för internationella samtal förlitar man sig på Rebtels 25-miljoner starka användarbas.

Den nya appen Rebel (ja, den heter så) Calling är tänkt att förändra hur vi ringer internationellt. Skillnaden mot till exempel Skype och Viber är att du inte behöver vara uppkopplad mot internet och att appen kostar 1 dollar i månaden att använda.

Appen använder sig av din mobiloperatör för att koppla upp dig lokalt till Rebtels server. Samtalet slussas därefter via internet vidare till det nummer du önskar ringa, nästan var som helst i världen. Resultatet blir, enligt Rebtel, att människor kan ringa utomlands via lokalsamtal ? med samma ljudkvalitet och pålitlighet som vanlig mobiltelefoni.

Men Rebtel är som sagt inte ensamt om att vilja vara nummer ett på internationella röstsamtal. Därför tar bolaget nu ett nästa steg på resan ? och vill förändra hur man säljer telefoni. Genom att sätta nycklarna till varumärket i händerna på folk, omvandlas de mest inflytelserika samtalskunderna till digitala entreprenörer.

?Det är kraftigt inspirerat av Uber och gör våra kunder till entreprenörer. Om du signar upp 20 kunder under den gångna veckan har du tjänat 400 dollar. De flesta av våra aktivister är studenter som lämnar sina extrajobb som till exempel Uberförare eller restauranganställd för att bli återförsäljare hos oss?, säger Johan Granlund operativ chef och ansvarig för försäljning på Rebtel.

Därför lanserar nu Rebtel, i samarbete med BBH Stockholm, ett så kallat aktivistprogram. Affärsmodellen går ut på att kapa alla mellanhänder och göra bolagets mest lojala kunder till digitala entreprenörer och få dem att värva vänner, bekanta och andra till tjänsten. Varje ny kund som man lockar in i systemet ger ungefär 20 dollar motsvarande 160 kronor i betalning.

?På det sättet skapar vi en kommunikationskanal som går rakt in mot målgruppen vilket känns mycket mer ärligt. Man litar mer på sin kompis än den traditionella handlaren?, säger Fredrik Wrahme, marknadschef på Rebtel.

Genom att ladda ned en särskild Aktivist-app ansöker du om att få bli återförsäljare för Rebtel. Tjänsten finns just nu bara i USA, ett pilotförsök infördes i Miami i februari. Där finns många kubanska grupper som Rebtel valt att rikta sig mot i första hand. ?Vi har redan flera hundra aktivister och växer med 30 procent per vecka. Vi går inte ut med hur mycket försäljning som programmet har dragit in, men det är redan en signifikant del av vår totala försäljning som sker i den här kanalen efter bara två månader?, säger Johan.

Efter Miami är planen att vända sig till alla Rebtel-användare. Idag är dessa 25 miljoner till antalet, vilket ger en enorm intäktspotential för alla parter inblandade. I stället för att ta betalt per timme, på klassiskt byråmanér, har även BBH Stockholm valt en ersättningsmodell där man tar en del av risken och en del av vinsten.

?Genom att skapa ett gemensamt team har vi arbetat tillsammans mot samma mål, säger Andreas Björk, VD på BBH Stockholm. En framgångsfaktor är att vi lyckats kombinera Rebtels branscherfarenhet med vår spetskompetens inom produktstrategi, design och utveckling. Om det lyckas, gynnar det oss båda, avslutar Andreas Björk.


Pressmeddelandet skickades med Mynewsdesk

Till pressmeddelandet

Teckenstorlek

Tipsa

Blogga

Skriv ut




LÅNEFÖREMEDLARE:



ALLA LÅN:




- låna pengar snabbt?
- lån utan uc?
- lån med betalningsanmärkning?

Beställ årsredovisningar gratis!

Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

 

 

 

 

DMCA.com Protection Status