Velour by Nostalgi - Velour by Nostalgi lanserar världens första Svanenmärkta Chinos

Velour by Nostalgi lanserar världens första Svanenmärkta Chinos

Newsdesk 9/3 06:30

Velour by Nostalgi lanserar världens första Svanenmärkta Chinos

Om samarbetet Velour with Svanen

Miljömärkningen Svanen är bland det svåraste att uppnå och har de
hårdaste kraven när det gäller miljömärkning. Velour by Nostalgis

Svanenmärkta Chinos erbjuder äntligen ett bra och hållbart alternativ.

?Hela vår tanke med miljömärkning är att erbjuda,
uppmuntra och hjälpa kunden att göra medvetna val?

Per Andersson

Samtliga delar av byxorna; tyg, dragkedjor, rivets och knappar
är kontrollerade av Svanen. Slutligen ställer även Svanen krav på
goda arbetsförhållanden i fabriken, och att varumärket tar
ansvar för de förpackningar som chinosen levereras i.

Velour by Nostalgi?s Svanen Chinos kommer initialt i 2 färger och 4 modeller; 
Adan Swan (Straight-fit), Joshua (Slim-fit), Julian 5-ficka samt Shorts.

Samtliga med Velour uniks blandning 97 % ekologisk bomull 3 % elastan

- Adan Swan Beige/Svart 1299:-Art no. 36100

- Joshua Swan Beige/Svart 1299:- Art no. 36101

- Julian Swan Beige/Svart 1299:- Art no. 36102

- Adan shorts Swan 1299Art no. 36013

 (Jack Swan Wide (AW18) 1499:- Art no. 36014)

Nedan finns urval av krav och fördelar:

Miljö

  • Höga krav på kemikalier vid infärgning.
  • Inga allergena färger eller färger baserade på tungmetaller.
  • Förbud mot hormonstörande ämnen.

  • Fabriker och fabriksanställda

  • Krav på fabrikens arbetsförhållanden.
  • Kontrollerad miljöpåverkan av spillvatten.
  • Bidrar till en mer hållbar textilproduktion.

  • Kvalitet och hållbarhet

  • Återvunnen bomull från fabrikerna.
  • Ekologisk bomull i både chinos och jeans.
  • Kvalitets-sömnad som gör att plagget håller längre.

  • Lansering sker på Åhlens City Stockholm och Velourstore.se  f.r.om vecka 11.

    Om Miljömärkning Sverige AB och Svanenmärkning

    Miljömärkning Sverige AB har det övergripande ansvaret för miljömärkena Svanen och EU-Blomman i Sverige. Bolaget ska bidra till att Sveriges övergripande mål för konsumentpolitik uppfylls, det vill säga ?att konsumenterna har makt och möjlighet att göra aktiva val. Bolaget ägs till 100 procent av staten. Verksamheten har inget ekonomiskt vinstsyfte och finansieras dels genom en avgift från de företag som har miljömärkningslicenser, dels genom ett statligt bidrag.

    På regeringens uppdrag förvaltar och utvecklar Miljömärkning Sverige AB miljömärkena Svanen och EU-Blomman (också känd som EU Ecolabel). Svanen ?föddes? för 25 år sedan, när Nordiska Ministerrådet startade Svanenmärkningen för att hjälpa konsumenter göra bra val för miljön. Det började med papper och batterier och idag hittar du Svanen på fler än tiotusen varor och tjänster.

    Livscykelperspektiv Svanen utvecklar kriterier ur ett livscykelperspektiv ? från råvara till avfall. Ofta handlar det om att utveckla kriterier för produkter som används i stor mängd och av många människor.

    039 Textilier, skinn och läder

    Svanenmärka kläder och textilier innebär att ta ett helhetsgrepp för miljöpåverkan under produktens livscykel, från odling av bomull till färdiga kläder och textilier. Svanenställer krav på ekologisk odling, krav på kemikalier i beredningen till färdiga produkter

    För frågor:

    Till pressmeddelandet




    LÅNEFÖREMEDLARE:



    ALLA LÅN:




    - låna pengar snabbt?
    - lån utan uc?
    - lån med betalningsanmärkning?

    Beställ årsredovisningar gratis!

    Ekonomi Nyheter .se - Innehåll

     

     

     

    DMCA.com Protection Status