Spelindustrin viktig för idrottsrörelsen, finansbolag och mediebranschen

0
2363
Spelindustrin viktig för idrottsrörelsen, finansbolag och mediebranschen

Den svenska spelindustrin har vuxit enormt mycket de senaste tio åren och sysselsätter tiotusentals människor och omsätter mycket stora belopp. Med spelindustrin avser vi här den del av spelindustrin där människor satsar pengar på spel. Några exempel är vadslagning på sport, bingospel, pokerturneringar, online casino, live casino med flera spelformer.

I denna artikel ska vi titta närmare på den del av spelindustrin som kretsar kring idrott. Den delen av spelindustrin som är relaterad till idrott är intressant av en mängd anledningar. En av de mest intressanta av dessa faktorer är den symbios som råder mellan olika aktörer som är knutna till sport.

Symbios mellan idrott, spelande, marknadsföring och finansierande

Det finns en mycket intressant symbios mellan vissa av de aktörer som är knutna till idrottsrörelsen. Dessa aktörer samverkar och driver en tillväxt och finansiell framgång tack vare det inofficiella samarbetet mellan dem. Många privatpersoner är inte medvetna om denna symbios och för vissa kan det verka som företagen utnyttjar dem eftersom det är just privatpersoner som är de som konsumerar de tjänster som driver på framgångssagan.

Å andra sidan är det just den efterfrågan på tjänster som är relaterade till sport från privatpersoners sida som har skapat symbiosen. Om vi utgår från att en person inte konsumerar tjänster som inte tillför nytta så ska vi dock utgå från att privatpersonerna som finansierar symbiosen gör det för att de drar nytta av den.

Vilka funktioner fyller de fyra branscherna?

De fyra branscher vi studerar i den här artikeln spelar var och en sin roll i den symbios som de alla tjänar på. De har också direkt eller indirekt kontakt med slutkunden, det vill säga privatpersonerna som är de som konsumerar och betalar för de tjänster som de fyra branscherna producerar.

Idrottsrörelsen

Sport står i centrum för symbiosen. Det är idrottsevenemang som drar stora skaror med åskådare till arenorna och ännu fler åskådare på distans som följer sportevenemang via TV, radio, tidningar och internet. Det är intresset för händelserna under till exempel en fotbollsmatch som är centrala – mål, frisparkar, straffsparkar med mera.

Sportarrangörer är mottagare av väldigt stora pengar som investeras i marknadsföring i samband med evenemangen. Det handlar både om arenasponsring och TV-rättigheter.

Spelindustrin

Spelbolagen är de som peggar upp möjligheterna till spel på både matchresultat och händelser under matcherna. Möjligheterna till vadslagning är nu många gånger större än vad de var för tio år sedan. Nu kan en vanlig svensk spelare sätta vad på sporter över hela världen, han eller hon kan göra det direkt över internet och det går också att spela på händelser under en match eller tävling i realtid.

Finansbolag

Finansbolagen är de som ställer krediter till förfogande för de personer som vill spela på sport. Det är numera möjligt att ansöka om och få så kallade privatlån på bara några minuter, inkluderat den tid det tar att få pengarna in på ett konto. Denna möjlighet till snabba krediter gör det möjligt för privatpersoner att spela trots att de kanske inte har tillgång till egna likvida medel just vid det tillfälle de vill spela.

Medier och marknadsföring

Medier är mottagare av stora annonspengar från både spelbolagen och finansbolagen som hela tiden vill synas i de medier som deras kunder använder. Sportdriven marknadsföring är en mycket viktig del av medieföretagens intäkter.

Previous articleHur skapar vi en tryggare spelmarknad? Seminarium 21 april
Next articleInbjudan till telefonkonferens för bokslutskommuniké 2019

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here