Afrika genomgår en teknologisk boom och detta uppmärksammas givetvis av några av de största och mest inflytelserika teknikföretagen som ser potentialen på denna kontinent och placerar tunga investeringar där.
Enligt världsbanken förväntades Afrikas bruttonationalprodukt att göra en ökning på mellan 5.6 och 6 % under 2013 och denna ökning har till stor del att göra med den teknologiska utvecklingen i Subsahariska Afrika. Mobilteknologin är en stark bidragande faktor till Afrikas ökande BNP och tillgång till internet, vilket även ökar nivåerna för utbildning och informationsspridning.
IBM och Microsoft har med sina investeringar öppnat forskningsanläggningar och institutioner vars syfte är att med deras närvaro vara i framkant av utvecklingen som sker lokalt.
Populariteten för mobila enheter hos både företag och privatpersoner har ökat dramatiskt över hela Afrika och oavsett om tekniken har använt för enklare former av kommunikation eller för att spela spel på exempelvis bet365 så är det svårt att ignorera vilket genomslag tekniken har haft på samhället.
På grund av infrastrukturella utmaningar i Afrika är det den mobila teknologin som utformar den teknologiska framtiden. IBM har startat upp en forskningsstation i Nairobi för att skapa hållbara lösningar för dessa utmaningar med inställningen om att dessa måste lösas i Afrika med afrikansk inblandning.
Microsofts investeringar i Afrika har blivit signifikanta genom deras 4Afrika-initiativ som fokuserar på att uppmuntra innovation, ökande tillgång till teknologi och utvecklande av ungas kunskaper inom området.
Deras investeringar innefattar även tillgång till teknikbaserad träning, att förse landsbygden med bredband, investeringar i jordbruk och sjukvårdsprojekt och utvecklingen av app-fabriker som är utformade för att uppmuntra spirande utvecklare som vill skapa Windows Mobile-appar, framtagna för den afrikanska marknaden.
Med dessa två giganters intågande på denna marknad så är det inte svårt att förstå att investeringar i Afrika verkligen har fått ljuset på sig senaste tiden. Även företag som SalesForce har investerat i Afrika och deras filantropiska insatser har ökat affärsintresset för mikroföretag som använder deras mjukvara för att förbättra sina organisationer.
Potentialen för fortsatt tillväxt i den afrikanska tekniksektorn är imponerande och genom efterforskning och integrering med det lokala ekosystemet kan de som tidigt investerar på denna kontinent snabbt nå sina ekonomiska mål samtidigt som man är med och bidrar till utvecklingen av teknikmarknaden.