Unibet och Svensk Elitfotboll inför Publikstödet – delar ut 20 miljoner till Allsvenskan och Superettan

0
682



Unibet och Svensk Elitfotboll lanserar ”Publikstödet” – ett nytt initiativ för att hylla fotbollspubliken och stödja klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Via Publikstödet kommer Unibet att årligen dela ut 20 miljoner kronor till de 32 klubbarna.

Lagom till premiären av Allsvenskan och Superettan inför Unibet och Svensk Elitfotboll ett initiativ där 20 miljoner kronor ska fördelas mellan klubbarna utifrån publiktillströmningen på läktarna. Syftet är att hylla stödet från publiken och uppmuntra ännu fler att upptäcka glädjen med att gå på fotbollsmatcher.

– Publiken något unikt och det finaste vi har inom svensk fotboll. Samtidigt som vi gick in som huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan bröt pandemin ut och alla kan nog skriva under på tomheten som uppstod när folkfesten uteblev. Nu är publiken tillbaka på läktarna och därför känns det väldigt bra att sjösätta ett initiativ som hyllar alla supportrar som följer sina lag i vått och torrt, samt klubbarnas enträgna arbete med att få just publiken till läktarna, säger Anders Falk, sponsorchef på Unibet.

Summan som varje klubb kan få styrs av hur mycket publik som kommer på matcherna. Publikstödet tar dels hänsyn till varje klubbs totala publiksiffra under säsongen, men också hur mycket en klubb har ökat sin publik, både i absoluta tal och procentuellt jämfört med föregående år. Det innebär att samtliga klubbar har möjlighet att påverka hur stort belopp de får. Publikstödet ersätter Hemmaklubben – Unibets tidigare initiativ för att fördela 20 miljoner till klubbarna i Allsvenskan och Superettan.

– Vi på Unibet brinner för svensk fotboll och är själva supportrar. Vi är alltid öppna för att förändra och förbättra vårt sponsorskop och har därför, tillsammans med Svensk Elitfotboll, tagit beslutet att ersätta Hemmaklubben med Publikstödet, säger Anders Falk.

Förändringen innebär att det inte längre finns något krav på att registrera sig hos Unibet för att kunna påverka hur stor summa som varje klubb får inom ramen för Unibets sponsorskap.

– Vi har tillsammans lyssnat på alla intressenter och hittat ett mer hållbart sätt för hur vi gemensamt kan utveckla svensk fotboll, säger Mats Enquist, avgående generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

– Tillsammans med Unibet har vi en ambition att arbeta för att skapa förutsättningar för en fortsatt positiv utveckling för svensk fotbolls framtid och en hållbar spelmarknad. Under det senaste året har vi lyssnat runt bland våra klubbar och supportrar vad de tycker och vad som vi möjligen kunnat göra annorlunda. Den förändring vi gör nu är att vi skapar ett helt nytt koncept där fokus ligger på publik och supportrars värde, avslutar Mats Enquist.

Så fungerar Publikstödet

  • 20 miljoner kronor fördelas till klubbarna en gång per år. Varje klubb är garanterad minst 200 000 kr och som mest 2 miljoner kronor.
  • Eftersom olika klubbar har olika förutsättningar delas pengarna ut baserat på tre separata tabeller med varsin fast totalpott: Högst totalpublik över säsongen, störst procentuell ökning av publiksnittet, samt störst ökning i absoluta tal jämfört med föregående säsong. Placeringen i respektive tabell har en fast summa pengar kopplad till sig, ju högre placering desto högre summa pengar.
  • Ur totalsumman är 400 000 kronor öronmärkta till specialpriset ”Årets läktarlyft”. Detta pris tilldelas de två lagen i Allsvenskan respektive Superettan som i flest hemmamatcher slår sitt publiksnitt från föregående säsong.
  • Även om en klubb minskar sin publik så är den fortfarande garanterad minst 200 000 kronor (samma villkor som gällde för Hemmaklubben).  
     

Gemensamt arbete för att utveckla elitfotbollen
Publikstödet blir det senaste i en rad initiativ från Svensk Elitfotboll och Unibet. Under de tre åren med Unibet som huvudsponsor till Allsvenskan och Superettan har flera gemensamma projekt sjösatts för att motverka matchfixning och öka kunskapen kring spel som underhållning samt ansvarsfullt spelande. Bland annat har utbildningar för anti-matchfixning och spelansvar tagits fram vilka är obligatoriska för samtliga spelare och ledare i elitklubbarna. Samtliga klubbar har också tillsatt varsin Integrity Officer.

Utöver den goda samverkan ger också den ekonomiska ersättningen från sponsorskapet möjlighet att fortsätta vidareutveckla den svenska elitfotbollen, i allt från akademiverksamhet till förenings dagliga arbete och publiktillströmning. Det ger utrymme för klubbarnas önskan och vilja att genomföra projekt kopplade till elitfotbollens samhällsengagemang.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Falk, Sponsorchef, Unibet Sverige,
+46 (0) 70-875 39 42, 
 anders.falk@kindredgroup.com

Robert Johansson, Kommunikationschef, Svensk Elitfotboll, 
+46 (0) 70-361 66 74, 
 robert.johansson@svenskelitfotboll.se




Om Unibet
Unibet grundades 1997 och är en del av Kindred Group, en speloperatör noterat på Nasdaq Stockholm. Kindred Group äger och driver 9 varumärken, däribland Unibet, och är ett av de största privata spelbolagen på den europeiska marknaden. Kindred Group har över 30 miljoner kunder. Kindred Group är medgrundare av EGBA (European Gaming and Betting Association) och av IBIA, samt medlem av RGA, Remote Gambling Association i Storbritannien och granskad och certifierat av eCOGRA vad gäller ansvarsfullt och rättvist spelande.

Mer information om Kindred Group plc finns på www.kindredgroup.com och twitter.com/KindredGroup
 


Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleSamhällsbyggnadsbolaget i Norden AB slutför andra tillträdet med Brookfield och erhåller 2,1 mdkr kontant
Next articleSamhällsbyggnadsbolaget i Norden AB publicerar årsredovisning och hållbarhetsrapport för 2022

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here