Zimpler lanserar Paylink-lösning för effektivare fakturabetalningar

0
991
Zimpler lanserar Paylink-lösning för effektivare fakturabetalningar



Fintech-bolaget Zimpler lanserar nu en Paylink-lösning för att erbjuda sina kunder effektivare och smidigare fakturabetalningar. En undersökning visar att över 40 procent väljer Paylink för att betala fakturor om funktionen erbjuds.

– Att lägga till Paylink på fakturor innebär fördelar för både konsumenter och företag. Att kunna klicka på en länk och göra direkta och säkra betalningar från sitt bankkonto gör det lättare för kunden att genomföra betalningen. Det är en stor fördel, särskilt för små och medelstora företag som ofta kan drabbas av problem i sina kassaflöden på grund av sena fakturabetalningar, säger Mathias Johansson, New Solutions Manager på Zimpler.

Paylink ger kunden möjlighet att betala direkt med sitt bankkonto via en länk på en digital faktura. Transaktionen initieras då via kundens bank och verifieras med hjälp av BankID. Detta innebär att kunden inte behöver använda sig av kort eftersom pengarna debiteras direkt från deras bankkonto i realtid. 

Fotbollsklubben Brommapojkarna är först ut med lösningen

– Zimpler har gjort ett fantastiskt arbete för att förenkla vårt betalningsflöde. Dessutom har det gett oss en betalningsupplevelse som är helt on-brand när det gäller design, något som våra medlemmar har uppskattat mycket, säger Madelene Sundin, CFO, Brommapojkarna, den största klubben i Europa vad gäller spelare i alla åldrar.

Tillsammans med Brommapojkarna har Zimpler gjort en undersökning under 2022 som tydligt visar fördelarna med att erbjuda Paylink som ett alternativ till en traditionell faktura. 

  • Över 40 procent av 13 500 kunder valde Paylink för att betala. 
  • Endast 1 procent valde att betala med kort.
  • Fakturor med Paylink betalades i genomsnitt inom 17 dagar, jämfört med 25 dagar för OCR-betalningar.

– Innovation är kärnan i Zimpler. 2022 blev vi den första betalningsleverantören i Sverige att erbjuda B2B-betalningar från konto till konto. Vi strävar ständigt efter att utveckla nya produkter och lösningar för att förbli konkurrenskraftiga, säger Mathias Johansson och fortsätter:

– Det är en spännande tid för betalningsindustrin. Vi kommer inom kort att införa två nya funktioner i Paylink-lösningen, “Pay on due date” och “Capture the date and time stamp on each transaction”. Dessa funktioner kommer att hjälpa Brommapojkarna att hålla koll på alla inkommande transaktioner och låta kunderna välja om de vill schemalägga en betalning på eller före förfallodagen när de förnyar sina medlemskap.




Maria Frändegård Head of Communicationsmaria.frandegard@zimpler.com

Zimpler är ett svenskt fintech-företag som erbjuder enklare och säkrare transaktioner – utan behov av kort. Zimpler är specialiserat på betalningar från konto till konto och är används av konsumenter och handlare runt om i Europa för effektiva betalningar såväl som utbetalningar. Genom snabb expandering till nya nyckelmarknader är vårt uppdrag att zimplifiera betalningstransaktioner för alla. För mer information, se www.zimpler.com

Taggar:



Du kan även läsa pressmeddelandet hos Cision.com

Previous articleSamhällsbyggnadsbolaget i Norden AB presenterar intjäningsförmåga proforma för 2023 efter försäljning av aktierna i Educo
Next articleFortnox integrerar med Skatteverket – bokföring av skattekontot automatiseras

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here