Andelen svenskar som näthandlar varje vecka har vuxit med 3 procent under Q2 2022 jämfört med samma period förra året, det visar de senaste siffrorna från Klarnas Shopping Pulse-rapport som kartlägger konsumenters shoppingvanor i 13 länder på tre kontinenter. Under samma period har andelen som föredrar att handla mer online än i fysisk butik gått upp med 4 procent, en ökning som går att se inom samtliga produktkategorier. De senaste siffrorna visar även att den totala näthandeln per invånare varit som störst i Stockholms län, Norrbottens län och region Gotland.
I Klarnas Shopping Pulse-rapport, som presenteras kvartalsvis, redovisas utvecklingen av konsumenters shoppingvanor i 13 länder på tre kontinenter. Den senaste upplagan från Q2 2022 innehåller insikter från en undersökning med över 14 000 konsumenter (varav 1090 svenskar), samt Klarnas egna shoppingdata från mer än 400 000 detaljhandelspartners runt om i världen. Klarna hanterar ungefär hälften av alla onlineköp i Sverige.
Under årets andra kvartal uppger nästan var tredje svensk (30%) att de handlat på nätet minst en gång i veckan. Det är oförändrat från årets första kvartal, men en ökning på 3 procent jämfört med Q2 2021. Vidare vill var tredje (33%) göra majoriteten av sina köp online framför fysisk butik, vilket innebär en ökning på 4 procent jämfört med samma period förra året. Den ökade preferensen för näthandel gäller köp inom samtliga produktkategorier (se tabell nedan). Den åldersgrupp som ökat sin preferens för näthandel mest sedan Q2 2021 är 18-24 åringar (+8%), och andelen inom åldersgruppen som föredrar att handla mest online har ökat från 34 procent till 42 procent.
Den fysiska butikshandeln upplevs fortfarande erbjuda bättre social interaktion och kundservice. Men den stora majoriteten av svenskar upplever att näthandeln är bättre än fysisk butik när det kommer till lägre priser (79%), fler betalningsalternativ (77%) och tidsbesparing (76%).
– Även efter pandemin och ett halvår kantat av ekonomiska oroligheter kan man se att svenskarna näthandlar allt oftare och att preferensen för e-handeln växer inom samtliga produktkategorier. I det ekonomiska läge vi befinner oss i är några av fördelarna med näthandel, så som lägre priser och fler betalningsalternativ, mer relevanta för konsumenter än på länge, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.
Andel som föredrar att handla online inom olika produktkategorier | ||||
Q2 2021 | Q2 2022 | Förändring | ||
Bildelar & tillbehör | 22% | 26% | +4% | |
Skönhetsprodukter | 33% | 38% | +5% | |
Barnprodukter | 20% | 23% | +3% | |
Kläder & skor | 33% | 38% | +5% | |
Elektronik | 38% | 39% | +1% | |
Underhållning/Nöje | 38% | 42% | +4% | |
Erotiska leksaker | 30% | 35% | +5% | |
Matvaror | 19% | 23% | +4% | |
Hem- & trädgårdsprodukter | 18% | 23% | +5% | |
Smycken & accessoarer | 23% | 29% | +6% | |
Sport- & fritidsprodukter | 16% | 31% | +5% | |
Apoteksprodukter | 42% | 44% | +2% |
* Tabellen visar andelen svenska konsumenter som föredrar att handla online i respektive produktkategori, 1,090 svenska konsumenter deltog i undersökningen under Q2 2022 och 1,063 under Q2 2021.
Svenskarna sticker ut – näthandlar mer apoteksprodukter än andra
De produktkategorier som svenskarna uppger att de näthandlat mest under årets andra kvartal är kläder och skor, apoteksprodukter och skönhetsprodukter. Sverige är det enda landet i studien där man handlat ungefär lika mycket apoteksprodukter online som i fysisk butik, i övriga länder köper man merparten av sina apoteksprodukter i fysisk butik. De produkter som svenskarna främst handlat i fysisk butik är matvaror, hem- och trädgårdsprodukter samt bildelar och tillbehör.
– Svenskarna sticker ut internationellt med överlägset högst preferens för att handla sina apoteksvaror på nätet. Under pandemin kunde vi se att många, i synnerhet äldre, började leta efter nya sätt att få tag i sina apoteksprodukter. Denna utveckling har hållit i sig då många insett fördelarna med att handla vissa apoteksvaror online, parallellt med att flera svenska apotek digitaliserat sina verksamheter och utvecklat sin e-handel, fortsätter Jesper Eriksson.
Stockholmarna har näthandlat mest per person
Klarnas egna transaktionsdata visar på markanta skillnader i hur befolkningen i landets regioner och kommuner e-handlat under årets andra kvartal. Näthandeln per capita sett till antal köp är högst i Stockholms län, Norrbottens län och region Gotland – minst har man shoppat i Västernorrlands län, Kronobergs län och Kalmar län. På kommunnivå sticker Storfors (Värmlands län), Aneby (Jönköpings län) och Boxholm (Östergötlands län) ut där man shoppar avsevärt mer än genomsnittssvensken. Jämfört med fjolåret, har shoppingen ökat mest i Gävleborgs län, Jönköpings län och Kronobergs län.
Några nyckelinsikter från rapporten:
- Andelen svenskar som handlar på nätet varje vecka har gått upp med 3 procent under Q2 2022, jämfört med samma kvartal förra året.
- Andelen svenskar som föredrar att handla online har gått upp med 4 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året.
- De främsta fördelarna med att handla online enligt svenska konsumenter är lägre priser (79%) och fler betalningsalternativ (77%). Svenska konsumenter rankar social interaktion och kundservice som den fysiska handelns främsta fördelar.
- De vanligaste produktkategorier som svenskarna handlat online under årets andra kvartal är kläder och skor, apoteksprodukter och skönhetsprodukter. Sverige är det enda landet i studien där man handlat ungefär lika mycket apoteksprodukter online som i fysisk butik.
- Den vanligaste tidpunkten då svenskarna shoppat under årets sex första månader är på söndagar klockan 21.00. Efter söndag är måndagar den vanligaste dagen när svenskarna näthandlar.
- Näthandeln per capita sett till antal köp är högst i Stockholms län, Norrbottens län och region Gotland – minst shoppas det i Västernorrlands län, Kronobergs län och Kalmar län. Jämfört med fjolåret, har shoppingen ökat mest i Gävleborgs län, Jönköpings län och Kronobergs län.
- På kommunnivå har invånarna i Storfors (Värmlands län), Aneby (Jönköpings län) och Boxholm (Östergötlands län) shoppat mest per capita.
Topplista län – total onlineförsäljning per capita och favoritkategorier per region under Q2 (Klarnas shoppingindex) | |||
Rankning | Region | Index (100)* | Favoritkategori** |
1 | Stockholms län | 114 | Smycken & Accessoarer |
2 | Norrbottens län | 107 | Sport, Hobby & Fritid |
3 | Region Gotland | 106 | Nöje |
4 | Uppsala län | 105 | Nöje |
5 | Södermanlands län | 101 | Nöje |
6 | Region Halland | 100 | Smycken & Accessoarer |
7 | Gävleborgs län | 99 | Sport, Hobby & Fritid |
8 | Västerbottens län | 98 | Sport, Hobby & Fritid |
9 | Östergötlands län | 97 | Nöje |
10 | Dalarnas län | 96 | Sport, Hobby & Fritid |
11 | Jämtlands län | 96 | Sport, Hobby & Fritid |
12 | Jönköpings län | 96 | Kläder & Skor |
13 | Västra Götalandsregionen | 95 | Kläder & Skor |
14 | Örebro län | 95 | Hälsa & Skönhet |
15 | Region Skåne | 94 | Kläder & Skor |
16 | Värmlands län | 93 | Sport, Hobby & Fritid |
17 | Västmanlands län | 92 | Hälsa & Skönhet |
18 | Blekinge län | 90 | Elektronik |
19 | Kalmar län | 90 | Hem & Trädgård |
20 | Kronobergs län | 90 | Barnprodukter |
21 | Västernorrlands län | 85 | Sport, Hobby & Fritid |
*Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
** Indexet för “Favoritprodukter” är beräknat i förhållande till riksgenomsnittet och speglar inte nödvändigtvis de produkter som oftast köps totalt – utan oftast i jämförelse med andra regioner i samma land.
Topplista kommuner – onlineförsäljning under Q2 jämfört med genomsnittssvensken (Klarnas shoppingindex) | ||
Rankning | Ort | Index (100)* |
1 | Storfors (Värmlands län) | 186 |
2 | Aneby (Jönköpings län) | 185 |
3 | Boxholm (Östergötlands län) | 183 |
4 | Nykvarn (Stockholms län) | 161 |
5 | Övertorneå (Norrbottens län) | 160 |
6 | Knivsta (Uppsala län) | 160 |
7 | Gnesta (Södermanlands län) | 157 |
8 | Essunga (Västra Götalandsregionen) | 156 |
9 | Leksand (Dalarnas län) | 155 |
10 | Lilla Edet (Västra Götalandsregionen) | 155 |
* Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
Topplista län – onlinehandelns ökning under Q2 2022 jämfört med Q2 2021 (Klarnas Shoppingindex) | |
Ort | Index (100)* |
Gävleborgs län | 103 |
Jönköpings län | 103 |
Kronobergs län | 102 |
Region Gotland | 102 |
Södermanlands län | 102 |
Region Halland | 101 |
Region Skåne | 101 |
Värmlands län | 101 |
Västmanlands län | 101 |
Västra Götalandsregionen | 101 |
Örebro län | 101 |
Blekinge län | 100 |
Dalarnas län | 100 |
Kalmar län | 100 |
Östergötlands län | 100 |
Uppsala län | 99 |
Västerbottens län | 99 |
Stockholms län | 98 |
Västernorrlands län | 97 |
Jämtlands län | 96 |
Norrbottens län | 96 |
* Indexet (100) representerar riksgenomsnittet av antal onlineköp gjorda av svenska konsumenter. Ett högre eller lägre värde anger om man har gjort fler eller färre köp per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com
Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 400 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.