Fakturaköp som fungerar och ger fördelar

    0
    1050

    Att använda obetalda fakturor som säljfinansiering är idag rätt så vanligt, både bland mindre och mellanstora företag. Factoring innebär att man säljer fakturor för att på så vis få in pengar för jobb och produkter som man säljer snabbare. Ett litet företag kan ha stor nytta av en snabbare cashflow då det kan ge utrymme för utveckling. Men fakturaköp är inte alltid en magisk lösning.

    Det finns factoringssamarbeten som fungerar på ett utmärkt sätt. Det beror på att de är skräddarsydda och att de även ger ett administrativt stöd.
    Kostnaden ligger generellt sett på 1-2% (taget från Eurocredit) men kan variera beroende på om man har betalningsanmärkningar eller om man kör med eller utan regress.

    En kostnad som kan betala sig

    Något som man inte ska glömma bort är att factoring kostar pengar. Ett factoringbolag kan ju inte sköta indrivning av räkningar gratis. För att tjäna på detta så kommer de att ta ut en avgift. Det kan vara en specifik avgift per faktura, eller en procentsats som man kommer överens om.

    I och med att varje företag är unikt så är det en fördel om fakturaköp kan komma med skräddarsydd plan för betalningar till factoringtjänsten.
    Om man får hjälp som är anpassad till den egna verksamheten så är kostnaden för factoringen försvarbar och då kan den ses som en viktig del av säljfinansieringen.

    Men hur snabbt kommer fakturaköpen att betala sig? Det här beror ju en hel del på varför man väljer att sälja fakturor och hur mycket
    pengar man får in med detta.

    Om det är så att företaget med ett snabbare cashflow skulle kunna göra viktiga investeringar och därmed sälja mer så behöver det inte alls dröja länge innan man ser fördelarna med att sälja fakturorna.

    Men om man inte har någon särskild plan med tjänsten så kanske det tvärtom blir så att man aldrig riktigt ser förtjänsten av den.

    Med tanke på detta så är det verkligen en fördel att välja ett factoringbolag som kan anpassa kostnader och tjänst efter ens egen verksamhet.
    Visst kan det vara smidigt att starta ett samarbete direkt online med några knappklick. Men för att kostnaden ska vara skälig så är det inte
    så dumt att boka ett möte där man mer ingående kan diskutera hur fakturaköpen ska ge fördelar och hur snabbt man kan tänkas se dessa i praktiken.

    Mindre administrativt arbete med räkningar

    Nu är fakturaköp inte bara en form av säljfinansiering som får loss kontanter snabbare. Det här är också något som handlar om tid. Den tid som man lägger på administrativt arbete med räkningar, påminnelser och kanske också inkasso är dyrbar. Detta särskilt för ett mindre företag där varje anställd måste ta en aktiv roll i produktion.

    När man säljer en faktura så slipper man ansvaret för dess hantering. Det friar upp tid. Har man valt en bra factoringtjänst så går det att
    lita på att räkningarna drivs in på ett bra sätt som givetvis är lagligt. Att själv slippa ta fall vidare till inkasso och Kronofogden kan verkligen ses som en stor fördel som gör att man får tid och energi över för företaget.

    Seriös hantering och god kommunikation

    Men för att det stöd man får med hantering av fakturor ska bli en verklig fördel så måste det vara seriöst. Det dyker ju upp berättelser i nyheterna om falska fakturor med jämna mellanrum.

    Det här är kunder medvetna om. Om de får en faktura från ett factoringbolag som inte ser så seriös ut så kan det skada verksamhetens rykte. Det måste se bra ut även då man får räkningen från en tredje part.

    Seriösa factoringbolag använder sig av metoder och papper som inger ett förtroende och som bara gagnar verksamheten som de köper fakturor från.

    Kommunikationen mellan företag och factoringtjänst måste vara god och så även kommunikationen mellan factoringtjänst och företagets kunder.
    Detta särskilt om det blir så att en räkning inte betalas i tid. Det här är ganska vanligt i Sverige, och många företag väljer att vara mycket tuffare med indrivning av räkningar än vad som tidigare har varit standard. Vissa kunder kan uppleva att det här är lite oförskämt.

    För att undvika missförstånd och sårade känslor så gäller det att man tillsammans med factoringbolaget har en tydlig plan för hur försenade
    räkningar hanteras. Även om det går vidare till inkassoåtgärder så får det aldrig bli hotfullt eller otrevligt.

    Dessutom så bör man inte få fakturaköp för en kund som inte har god återbetalningsförmåga. Factoringbolaget måste vara bra på att avgöra vilka fakturor som är smidiga att hantera.

    Om de i slutänden inte kan driva in en räkning så kan det bli problematiskt och leda till en större kostnad än om man själv hade tagit hand om räkningen från start.

    För att det ska fungera väl så måste man alltså från start ha en god kommunikation med factoringbolaget så att man vet precis vad som gäller i alla lägen.

    Då blir det också enklare att från start vara tydlig med kunder så att de förstår att försenade fakturor kommer att hanteras på ett specifikt sätt.

    Välja ett factoringbolag

    Det finns flera factoringbolag i Sverige och det gäller att välja det som kommer att ge tjänsten som man trivs bäst med. Hellre än att skynda sig och ta första bästa erbjudanden som lovar kostnadsfri hjälp så bör man undersöka de bolag som får bäst recensioner. Inget är kostnadsfritt men visst kan det vara så att utvalda tjänster är gratis eller mycket billigare jämfört med andra aktörers erbjudanden.

    När du blir medveten om vilken typ av fakturaköp som skulle kunna gagna ditt bolag så blir det lättare för dig att välja rätt factoringbolag. Då kan du ställa rätt frågor och även se till att tjänsten verkligen skräddarsys så att du bara betalar för det som ditt företag verkligen kommer att ha behov av.

    Previous articleEvolution Gamings aktie fortsätter att klättra
    Next articleFörslag på omreglering av spelmarknaden väntas