21% ökad försäljning för näthandeln under Black Week

0
170
21% ökad försäljning för näthandeln under Black Week





Stockholm, 29 november, 2024 – Klarna, som hanterar ungefär hälften av den svenska e-handeln, rapporterar idag att försäljningen under Black Week så långt* har ökat med 21 procent, jämfört med fjolåret.

Ny data från Klarna visar:

  • +21% ökning för näthandeln under Black Week*
  • +260% ökad daglig försäljning för elektronikhandeln jämfört med resten av året
  • Apple-produkter, Playstation 5, airfryers, robotdammsugare och nagellack bland de 25 mest populära produkterna***

Björn Bryngelson, Nordenchef på Klarna: “Vi har inte sett en så kraftig ökning av e-handeln under Black Week på flera år. Köpkraften hos svenska konsumenter ser ut att ha återhämtat sig till följd av räntesänkningar och minskad inflation.”

“Det är mycket glädjande att svenska e-handlare nu belönas för sitt målmedvetna arbete med ökad försäljning efter en utmanande period. Vi har en digital handel i absolut världsklass och det syns tydligt nu.”

Sport i Norrbotten och smink i Stockholm – flest köp i Södermanland

Allra mest har det handlats i Södermanland (26 procent mer än rikssnittet) och Stockholm (18 procent mer än rikssnittet). De populäraste produktkategorierna, jämfört med rikssnittet, är kläder och skor i Södermanland, respektive hälsa- och skönhetsprodukter i Stockholm. I Norrbotten och Jämtland är det mest populärt att handla sport- och fritidsprodukter, medan det shoppas biltillbehör i Dalarna och på Gotland.

I tabellen nedan finns en översikt över samtliga län i Sverige.

Fler köp från seniorer än juniorer

Konsumenter som är 60 år och äldre handlar mer än de som är 27 år och yngre. Annars är det framförallt millennials, konsumenter i åldern 28-43, som jagar fynd på nätet: 40 procent av omsättningen kommer från dom, tätt följt av 44-59-åringar, som står för 31 procent av köpen.

Fördelning mellan åldersgrupper:

  • 18-27: 14%
  • 28-43: 40%
  • 44-59: 31%
  • 60 och äldre: 15%
Region Index** – Försäljning online per capita (Sverige=100) Mest populära produktkategori
Södermanland 126 Kläder och skor
Stockholm 118 Hälsa- och skönhetsprodukter
Värmland 114 Kläder och skor
Norrbotten 113 Sport- och fritidsprodukter
Gävleborg 110 Hem och trädgård
Västerbotten 110 Hälsa- och skönhetsprodukter
Dalarna 105 Bilprodukter
Skåne 102 Hälsa- och skönhetsprodukter
Uppsala 102 Elektronik
Östergötland 101 Kläder och skor
Kronoberg 100 Elektronik
Västernorrland 100 Bilprodukter
Jämtland 97 Sport- och fritidsprodukter
Västmanland 97 Sport- och fritidsprodukter
Gotland 94 Bilprodukter
Jönköping 90 Elektronik
Västra Götaland 84 Bilprodukter
Blekinge 81 Elektronik
Örebro 78 Hälsa- och skönhetsprodukter
Kalmar 56 Hem och trädgård
Halland 52 Elektronik

* Data f.r.o.m. måndag 22 november 00:00 till fredag 29 november kl 06.00.

** Index 100 representerar riksgenomsnittet för omsättning per person. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har handlat för mer eller mindre per person jmf med riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.
 

Mest populära produkterna hos Klarna/Pricerunner***
1 Apple iPhone 13, 128GB
2 Apple AirPods Pro 2nd Generation with MagSafe Charging Case (USB-C)
3 Apple iPhone 15, 128GB
4 Apple AirPods (2nd Generation)
5 Apple iPhone 16 Pro Max, 256GB
6 Apple iPad (10th Generation) 2022, Wi-Fi, 64GB
7 Apple AirPods 4
8 Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Digital Edition 1TB
9 Philips HD9870/20
10 Ultrahuman Ring Air 10
11 Ballarini Salina Ti-X Granit 24 cm
12 Samsung Galaxy S24 Ultra 256GB
13 OPI Nail Lacquer Red Hot Rio 15ml
14 Roborock Q8MP02-00
15 Twistshake Long Sleeve Bib Coconut
16 Sony PlayStation 5 Digital Edition – (30th Anniversary Limited Edition Bundle)
17 Twistshake Pot
18 Samsung Galaxy Tab S9+ WiFi 256GB
19 Roborock Q5 Pro+
20 Sony PlayStation 5 (PS5) Slim Standard Disc Edition 1TB
21 Garmin Vivoactive 5
22 OPI Nail Lacquer Black Cherry Chutney 15ml
23 OPI Nail Lacquer Dutch Tulips 15ml
24 BioSalma Pure Collagen 250g
25 BioSalma Omega-3 Algae 375mg 60 st

*** Mest populära produkterna baseras på klick från konsumenter.

För mer information, vänligen kontakta:

press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 85 miljoner aktiva användare globalt och 2,5 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare, tryggare och smidigare. Fler än 600 000 globala detaljhandelpartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com




Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous article”Mixen mellan kundkontakten och alla administrativa arbetsuppgifter fascinerar mig” — fredagsporträttet med Gunilla Eriksson
Next articleLättare att upptäcka brott i samband med vadhållning

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here