Klarna använder AI för att förhöja shoppingupplevelsen i global höstlansering

0
321
Klarna använder AI för att förhöja shoppingupplevelsen i global höstlansering
Klarna använder AI för att förhöja shoppingupplevelsen i global höstlansering





  • AI-driven bildsökning låter konsumenter fota, hitta och shoppa vad som helst i sin omgivning.
  • Efter framgångar i USA: Köpbart videoinnehåll kommer till Sverige. 
  • Skanna streckkoder i fysisk butik och dra nytta av Klarnas prisjämförelseverktyg.
  • Få upp till 10% tillbaka på köp, shoppa tryggt med snabba återbetalningar, köparskydd, sökfiltrering på hållbarhet med mera.

Stockholm, 11 oktober, 2023 – Idag presenterar Klarna, den AI-drivna globala betalningsleverantören och shoppingassistenten, en imponerande samling av 13 produktnyheter, inom ramen för höstens stora Spotlight-lansering. Flaggskeppet är det nya shoppinglins-verktyget, som låter konsumenter fota av saker och plagg i sin omgivning. Genom Klarna-appens sök- och prisjämförelseverktyg kan kunder direkt se var produkterna finns att köpa, till bästa möjliga pris. Klarna använder sig av AI för att omvandla foton till söktermer, vilket gör att allt som fångar en konsuments uppmärksamhet kan förvandlas till en köpbar produkt.  

Nyheten bygger vidare på Klarnas tidigare AI-satsningar. I våras presenteras det nya upptäckarflödet, med personligt anpassade produktrekommendationer. Detta utökas nu med köpbart videoinnehåll, som tar det bästa av sociala medier, video och e-handel och gör det till scrollvänligt innehåll direkt i Klarna-appen. Hela åtta av tio konsumenter ser fram emot att ha en AI-driven shoppingassistent, enligt en studie från Klarna som släpptes i maj.

Klarna frambringar nu även ny teknik till shoppinggatorna. Från och med nu kan nämligen prismedvetna konsumenter scanna streckkoden på varor i fysisk butik, för att få direkt tillgång till användbar produkt- och prisinformation. 

“Klarna är det smartare valet, oavsett om du söker efter shoppinginspiration, personliga rekommendationer eller det bästa priset. Precis som internet gav oss tillgång till information, så ger AI oss tillgång till intelligens, kontext och personifiering. På Klarna har vi använt detta för att överbrygga klyftan mellan den fysiska och digitala världen, genom att koppla samman hur människor blir inspirerade av hur datorer söker. Jag är superstolt över att Klarna leder denna revolution inom retail”, säger Sebastian Siemiatkowski, VD och medgrundare på Klarna.

Sett något du gillar? Fota, sök och köp

Med Klarna-appen och den nya shoppinglinsen i fickan blir hela världen till en plats för shopping. Den nya AI-drivna kamerafunktionen gör det möjligt att fota nästan vad som helst i ens omgivning och direkt söka, hitta och köpa objektet i Klarna-appen.

Shoppinglinsen kan identifiera över 10 miljoner olika objekt. Det kan vara ett klädesplagg, en inredningsdetalj eller en elektronikpryl. Detta matchas sedan med över 50 miljoner butikserbjudanden i Klarnas sök- och prisjämförelseverktyg, med mer information om produkten prisjämförelser, återförsäljare och omdömen. Konsumenten får även extra inspiration genom förslag på liknande objekt som matchar objektet eller plagget som fotats. Shoppinglins-verktyget är nu tillgängligt i Sverige, Danmark, Norge, Tyskland, USA och Storbritannien.

Efter succén i USA – nu lanseras köpbart videoinnehåll i Sverige

Nu lanseras även Shoppable videos (köpbart videoinnehåll) på den svenska marknaden, efter en framgångsrik första utrullning i USA. Innehållet kan vara allt från unboxings och tutorials till recensioner eller nya produktlanseringar, och kommer från betrodda varumärken samt från Klarnas globala kreatörs-community. Alla produkter som visas är köpbara direkt via videorna. Kreatörer kan också dela sitt innehåll direkt i Klarna-appen, och därmed nå 27 miljoner månatliga användare.

Innehållet i flödet styrs av Klarna-appens AI-drivna rekommendationsmotor och anpassas efter varje användares unika intressen. I USA har detta ökat den genomsnittliga tittartiden med 60% och click-through-rates med 25%, vilket hjälper återförsäljare att växa och nå fler kunder. En av de svenska återförsäljarna som kommer att använda Klarnas köpbara videoinnehåll är ANI Jewels.

“På ANI Jewels ser vi smycken som så mycket mer än bara en vacker accessoar. De symboliserar kärlek, minnen och betydelse. Vi är glada över att samarbeta med Klarna och att kunna introducera köpbart videoinnehåll genom deras app, vilket gör att vi kan visa upp hantverket och individualiteten i varje smycke på bästa sätt.” säger Bianca Ingrosso, medgrundare av ANI Jewels.

Skanna i butik och få detaljerad produktinformation 

Tre av fyra svenskar handlar fortfarande i fysiska butiker på veckobasis. Samtidigt vill många kunna dra nytta av fördelarna av onlineshopping även i fysisk butik. Därför möjliggörs nu att i Klarna-appen skanna streckkoden på över 75 miljoner produkter i fysiska butiker, vilket genererar direkt tillgång till detaljerad produktinformation och prisjämförelser – som ett sätt att underlätta för konsumenter att fatta smarta köpbeslut. Scanningsfunktionen är tillgänglig i Sverige, Storbritannien, Tyskland, Danmark och Norge.

Klarna presenterar även fler produktnyheter som efterfrågats av kunder:

  • Nytt Cashback-program
    Nu kan kunder få tillbaka upp till 10% av köpbeloppet i form av Klarnas nya cashback-program när de väljer Betala Nu, Delbetalning eller Betala Senare hos återförsäljare med aktiva erbjudanden. Detta kan sedan användas som en rabatt på nästa köp med Klarna, antingen online eller i appen. Klarna Cash Rewards Program är gratis att använda och syftar till att ge konsumenterna mer värde när de handlar med Klarna. Nyheten lanseras initialt i Storbritannien, med fler marknader på gång. 
     
  • Sign in med Klarna
    Nu kan konsumenter använda sitt Klarna-inlogg för en smidigare inloggning och utcheckning hos anslutna återförsäljare, vilket eliminerar behovet av att komma ihåg flera användarnamn och lösenord. Funktionen finns tillgänglig globalt, där återförsäljare kan integrera tjänsten för att ge Klarna-konsumenter en sömlös shoppingupplevelse.
      
  • Sökfiltrera efter hållbarhetsbetyg
    Klarna-appens sökverktyg har fått nya sökfilter som hjälper konsumenter att shoppa mer medvetet. Nu går det att söka och enkelt hitta produkter som erhållit hållbarhetscertifieringar från Global Organic Textile Standard (GOTS), People for Ethical Treatment of Animals (PETA) och Cradle to Cradle. Filterna är nu tillgängliga i Sverige, USA, Storbritannien, Norge och Danmark.

     
  • Dashboard för medveten shopping
    Nästan 8 av 10 konsumenter uppger att de har svårt att identifiera miljövänliga företag som stämmer överens med deras intressen och värderingar. För att lösa detta har Klarna introducerat en dashboard för medveten shopping som samlar ett omfattande utbud av hållbarhetsinriktade produkter, funktioner och tjänster som tillhandahålls av Klarna. Funktionen finns tillgänglig idag i USA och kommer att lanseras på fler marknader de kommande månaderna.

     
  • Köparskydd
    Klarna kommer att erbjuda ett förbättrat skydd till amerikanska konsumenter genom XCover, som är Cover Genius globala distributionsplattform. Med denna funktion kan konsumenter till exempel skydda sina köp från haveri och oavsiktlig skada. I Klarna-appen kan konsumenten enkelt och smidigt se över villkor och lämna in eventuella skadeanmälningar. 

     
  • Expressåterbetalningar
    Snabbare återbetalningar på godkända returer vid köp som gjorts med Klarnas räntefria delbetalning, Pay in 3, i Storbritannien, samt Pay in 4 i USA. Genom att visa ett giltigt spårningsnummer när man öppnar ett returärende i appen kommer Klarna att utfärda en förhandsåterbetalning – så att konsumenterna kan minska väntetiderna och få en smidig returprocess, fri från krångel.

     
  • Gift Card Store
    Efterfrågan på presentkort under julsäsongen är stor. Som svar har Klarna inlett ett samarbete med Blackhawk Network (BHN), en ledande global leverantör av varumärkesbetalningar. Nu erbjuds Gift Card Store i Klarna-appen i USA, som låter konsumenter köpa presentkort via Klarna från ett omfattande urval av välrenommerade återförsäljare. För närvarande är produkten tillgängligt i USA men planeras att lanseras i Storbritannien tidigt nästa år.  

     

Dessa nya funktioner följer flera andra initiativ från Klarna som tillsammans kommer att förse konsumenter med de verktyg och insikter de behöver för att kunna handla mer medvetet. Ett exempel är möjligheten att sälja vidare Klarna-köp på Tradera, direkt i appen. Ett annat är en Top Up-donationsfunktion, där amerikanska konsumenter kan lägga till en 1-dollars donation på köp som görs med Klarnas räntefria “Pay in 4”-tjänst hos integrerade återförsäljare.

Klicka här för att läsa om alla senaste produkter från Klarna.



För ytterligare information, vänligen kontakta: Press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel med konsumenternas behov i centrum. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare och smidigare. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macy’s, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articlePositivt besked för arbetet mot matchfixning
Next articleKindred Groups rapport för det tredje kvartalet 2023 och inbjudan till telefonkonferens

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here