Europa färgas rosa: Stark tillväxt för Klarna på Europas nyckelmarknader

0
327
Europa färgas rosa: Stark tillväxt för Klarna på Europas nyckelmarknader





Stockholm 23 augusti 2023 – Klarna redovisar en imponerande tillväxt i Europa. Under det andra kvartalet i år steg total försäljningsvolym med 14 procent jämfört med samma period 2022. Detta samtidigt som den europeiska e-handeln i stort bara växte med en procent under samma period*. Sedan 2020 har Klarna lanserats på 11 nya europeiska marknader, senast i Rumänien och Tjeckien. Klarna har nu över 100 miljoner europeiska användare samt partnerskap med över 470 000 återförsäljare, inklusive nya avtal med bland annat TIER, MandMDirect och Deichmann som sträcker sig över flera marknader.

Samtidigt som flera mindre BNPL-aktörer lämnar europeiska marknader på grund av tuffa ekonomiska förhållanden, är Klarna fast beslutna att fortsätta investera och växa. Fokus ligger på att skapa starka relationer med nya kunder samt bygga tillit och lojalitet som får kunderna att återvända, gång efter gång. En färsk undersökning från Klarna** visar att 74% av de europeiska kunderna använder Klarna minst en gång i månaden. Det vanligaste skälet som anges till att välja Klarna är tillit, tätt följt av enkla betalningar.

“Det är fantastiskt att se denna enastående och ihållande tillväxt i Europa, med GMV som ökar med 14% i regionen. Medan andra mindre spelare drar sig tillbaka eller lämnar helt, dubblar vi insatsen och stärker vår position i både Europa och USA,” säger Sebastian Siemiatkowski, VD på Klarna.

En tredjedel väljer att betala direkt 

Även om Klarna är mest känt för sina BNPL-produkter så har även betalsättet “Betala direkt” introducerats på samtliga europeiska marknader. Detta står nu för omkring en tredjedel av alla transaktioner. Konsumenter som väljer att checka ut med Klarna kan alltså välja mellan att betala hela beloppet direkt eller över tid – helt räntefritt. Detta gynnar även återförsäljarna som kan erbjuda en smidig betalningsprocess och fler valmöjligheter för konsumenterna.

Klarna är även drivande i skiftet från sök- till rekommendationsbaserad shopping. Ett exempel är den nya Klarna-appen med sin AI-drivna feed av relevanta och personligt anpassade produktrekommendationer, som uppdateras i realtid. Klarna har även inlett ett samarbete med OpenAI för att kunna erbjuda kurerade produkter och rekommendationer till användare som frågar efter shoppingtips och inspiration via ChatGPT.

280 miljoner klick

Utöver nya produkter och tjänster riktade mot konsumenten så drar fler återförsäljare nytta av Klarnas marknadsföringslösningar, som har visat sig driva tillväxt, lojalitet och konvertering. Klarnas utbud av marknadsföringstjänster ger varumärken möjlighet att dra nytta av Klarnas omfattande nätverk av miljontals lojala kunder, genom premiumplaceringar i Klarna-appen, engagerande CRM-kampanjer med mera. Hittills i år har Klarna levererat över 280 miljoner klick från europeiska kunder vidare till återförsäljare.

Klarna erbjuder ytterligare verktyg som hjälper återförsäljare att växa, så som Klarnas kreatörsplattform, som optimerar marknadskampanjer genom att matcha kreatörer med återförsäljare. Lydia Tomlinson, Lovisa Barkman och NISI är exempel på influencers som är anslutna som Klarna Creators, och en rad varumärken har sett en tresiffrig intäktsökning efter genomförda kampanjer. 

*https://www.salesforce.com/uk/blog/2023/07/uk-Q2-shopping-index-results-blog

**Undersökningen genomfördes i juli 2023 och totalt deltog 10 000 Klarna-konsumenter i Europa mellan 18 och 77 år.



För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

För pressbilder se här

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att accelerera handel. Med fler än 150 miljoner aktiva användare och 2 miljoner transaktioner per dygn, revolutionerar Klarnas schyssta, hållbara och AI-drivna betalnings- och shoppinglösningar hur människor shoppar och betalar online, och hjälper konsumenter att shoppa smartare och smidigare. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologier och marknadsföringslösningar för att driva tillväxt och lojalitet. För mer information, besök Klarna.com. 

 

Klarna är ett grundarlett företag som backas upp av Sequoia Capital och en bred bas av internationella investerare och institutioner, däribland Bestseller, Commonwealth Bank of Australia, Mubadala Investment Company, Silver Lake, Dragoneer, GIC, BlackRock, Wellcome Trust, CPP Investments och Atomico.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleQ2 – Fortsatt kostnadskontroll och stabila marginaler
Next articleSjuknärvaron riskerar öka: Så får du en hållbar jobbstart

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here