Zimpler lanserar betalningslösning i Brasilien

0
640
Zimpler lanserar betalningslösning i Brasilien
Zimpler lanserar betalningslösning i Brasilien



Svenska fintech-bolaget Zimpler expanderar till Latinamerika och öppnar huvudkontor i fintech-hubben São Paulo. En undersökning* visar att misslyckade onlineköp kostade e-handlare i Brasilien närmare 2,5 miljarder kronor under första halvåret av 2022, något som Zimpler nu planerar att komma till bukt med. Möjligheten att förenkla och utveckla onlineköp gör Latinamerika till en het marknad för ny betalteknik.

– Zimplers ambition är att vara med och forma Open Banking i Latinamerika. Med vårt nya kontor i São Paulo tar vi nu första steget mot det. Jag tror att våra produkter – och de fördelar de har jämfört med nuvarande lösningarna – har potential att totalt förändra den latinamerikanska marknaden, säger Johan Strand, VD på Zimpler. 

En nyligen genomförd undersökning visar att nästan hälften, 47 procent, av alla onlinekonsumenter i Brasilien har avstått från ett onlineköp på grund av problem med e-handelns betalningsprocesser. Detta är en lucka på den brasilianska marknaden som Zimpler nu siktar på att fylla med sin konto-till-konto-lösning.

– Vår undersökning visar att kostnaden för misslyckade onlineköp i Brasilien är över 2,5 miljarder kronor under första halvåret av 2022.  Den verkliga kostnaden för återförsäljare är dock individer och konsumenter som blir mindre benägna att återvända till e-handelssajter efter dåliga upplevelser, menar Johan Strand. 

Zimplers betalningslösning för den brasilianska marknaden kommer att baseras på den brasilianska centralbankens PIX-teknik. Sammanslagningen av PIX och Zimplers lösningar effektiviserar transaktionskedjan genom att satsa på  snabbhet och enkelhet för slutanvändaren. Zimplers lösning gör att betalningen finns på säljarens konto inom några sekunder och minskar på så sätt beroendet av kort och tillhörande transaktionsavgifter. 

–Tillväxttakten för e-handel har varit hög i Latinamerika, särskilt i Brasilien. Mycket tack vare den brasilianska centralbankens digitala PIX-initiativ. Men det finns problem kring säkerhet, tillförlitlighet och hastighet som Zimplers teknik löser. Jag ser fram emot att träffa nya samarbetspartners och se hur Zimplers produkter bäst kan hjälpa dem med deras utmaningar, säger Raoul Mehta, som i januari antar rollen som General Manager Latin America.

*Undersökningen genomfördes online den 3-4 november 2022 av Toluna Insights på beställning av Zimpler och har besvarats av totalt 513 brasilianska invånare i åldern 18-55+. Den uppskattade siffran på 2,5 miljarder SEK är baserad på deltagarnas svar av hur mycket de skulle ha spenderat på köp som inte har gått att genomföra på grund av problem med betalningsprocesser. Detta har sedan överförts till att omfatta de totalt 6,2 miljoner invånare i Brasilien som handlat online hittills i år vilket motsvarar ett uppskattat värde av 1,3 miljarder brasilianska real, motsvarande 2,5 miljarder SEK, i uteblivna inkomster från onlineköp.




Maria Frändegård Head of Communicationsmaria.frandegard@zimpler.com

Zimpler är ett svenskt fintech-företag som erbjuder enklare och säkrare transaktioner – utan behov av kort. Zimpler är specialiserat på betalningar från konto till konto och är används av konsumenter och handlare runt om i Europa för effektiva betalningar såväl som utbetalningar. Genom snabb expandering till nya nyckelmarknader är vårt uppdrag att zimplifiera betalningstransaktioner för alla. För mer information, se www.zimpler.com

Du kan även läsa pressmeddelandet hos Cision.com

Previous articleYlva och Christina fick medalj av polisen för sina mångåriga insatser i Hjulsta
Next articleTryggare och nöjdare hyresgäster hos Einar Mattsson

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here