Klarnas erbjudande breddas: Nu kan svenskarna betala med Klarna-appen även i fysiska butiker

0
178
Klarnas erbjudande breddas: Nu kan svenskarna betala med Klarna-appen även i fysiska butiker





 Klarna gör det nu möjligt att betala i fysiska butiker via Klarna-appen. Den nya funktionen ger kunder samma flexibilitet, bekvämlighet och kontroll när de handlar i en fysisk butik som när de betalar med Klarna online. Genom att använda Klarna-appen kan konsumenter enkelt själv välja mellan olika betalsätt –  betala direkt, senare eller över tid. Funktionen finns nu tillgänglig hos flera Klarna-anslutna återförsäljare över hela Sverige, inklusive ledande varumärken som XXL, Decathlon och Gina Tricot. Den nya tjänsten lanseras även i Finland, Norge och Tyskland.

Att handla online har blivit en självklarhet för många svenskar och e-handeln är här för att stanna. Förklaringen till detta är enkel – fördelarna är många. Förutom att det är tidsbesparande att handla på nätet visar en undersökning som gjorts på uppdrag av Klarna att en majoritet av svenskarna tycker att nätbutiker erbjuder ett bredare sortiment av produkter (78 %), lägre priser (81 %) och fler betalningsalternativ (78 %) än när man handlar i fysiska butiker. Samtidigt uppger fler än hälften av svenskarna att de räknar med att spendera mer pengar i fysiska butiker än online det kommande året. Bättre social interaktion och kundservice anges som de främsta anledningarna  (78 % respektive 81 %). Något som innebär att handlare som vill lyckas behöver erbjuda bättre sömlösa omnikanalupplevelser som passar konsumenternas behov – både i fysisk butik och online. Vidare spelar flexibla mobilbetalningar en central roll för att handlarna ska kunna erbjuda attraktiva shoppingupplevelser, oavsett vart konsumenterna väljer att handla. Faktum är att var tredje svensk idag föredrar att betala i butik med sin mobiltelefon, jämfört med var fjärde för ett år sedan.

– Vi på Klarna vill erbjuda konsumenter världens bästa shoppingupplevelse, oavsett om det är online eller i fysiska butiker. Vi introducerade nyligen en lojalitetskortsfunktion i Klarna-appen och breddar nu vårt erbjudande för fysisk detaljhandel genom att ge app-användarna flexibiliteten, valet och kontrollen av att kunna betala med Klarna i deras favoritbutiker. Tjänsten  här hjälper konsumenter att spara tid och pengar oavsett var de handlar, samtidigt som vi stärker Klarnas roll som tillväxtmotor för återförsäljare lagom till shoppinghögtiderna, säger Björn Goss, Head of In-Store på Klarna.

Så fungerar det:

  • Butiksfliken i Klarna-appen erbjuder en interaktiv karta som visar vilka återförsäljare i närområdet där man kan använda Klarna-appen för betalningar vid köp i butik.
  • Appen ger också tydliga instruktioner för hur man betalar.
  • Konsumenten skannar eller visar en QR-kod i kassan, väljer betalningsmetod och bekräftar sitt köp. 
  • Erbjudandet ser sedan lite olika ut hos olika återförsäljare, men i många butiker kan konsumenterna välja att betala hela beloppet direkt, betala räntefritt inom 30 dagar eller finansiera sitt köp genom månatliga avbetalningar.
  • Återbetalningsplanen visas transparent i Klarna-appen med påminnelser så att konsumenterna alltid har koll på sin ekonomi. 
  • Butiksköp som görs med Klarna-appen kommer också med alla Klarnas förmåner, inklusive köparskydd, leveransspårning, CO2 Emissions Tracker-verktyget och mer.

 Fler nya app-funktioner finns i planen
 Utöver den nya betalfunktionen kommer ytterligare verktyg att adderas i appen framöver, som alla bidrar till att skapa en optimerad omnikanal-upplevelse för konsumenter. Bland annat en streckkodsläsare som gör det möjligt att spara varor som man är intresserad av i appen samt möjligheten att lägga beställningar på varor som för tillfället är slut i lager. Verktygen hjälper inte bara konsumenter med att handla smartare och enklare, utan erbjuder också nya sätt för återförsäljare att driva trafik till sina butiker, öka konvertering samt att bättre förstå sina kunders shoppingbeteende, både i den fysiska butiken och online.

– Våra nätbutiker är en viktig tillväxtkanal för oss och Klarnas smidiga betalningsalternativ har varit otroligt effektiva för att ge våra kunder förtroende på vägen till köp. Men för vår sportgalna kundbas är den överlägsna servicen och rådgivningen från våra butiksexperter fortfarande ett stort drag till våra fysiska platser och vi är glada att vi nu kan erbjuda våra kunder möjligheten att använda Klarnas betaltjänster även här, säger Are Knutsen, Head of Services and Sustainability på XXL. 



För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Allabolag.se
Previous articleDigitalisering en nyckelfaktor bakom Ifs starka resultat
Next articleViaplay, Eleventh Hour Films and Ian Rankin partner for a major ‘Rebus’ reimagining

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here