Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med +755 % den första timmen

0
285
Rivstart för årets Black Friday: nätförsäljningen ökade med +755 % den första timmen




Under fredagens första timme (00-01.00) ökade onlineförsäljningen med svindlande 755 procent i Sverige jämfört med en genomsnittlig dag och under morgontimmarna har Black Friday-försäljningen så långt ökat med 5 procent jämfört med 2021. De mest sålda produktkategorierna under Black Friday är hittills elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter. Det uppger Klarna som hanterar omkring hälften av alla onlineköp i Sverige. 

– Nattens siffror tyder på att fredagen fortsätter vara en köpstark dag. Vår undersökning visar att många planerat att genomföra större delar av årets julklappshandel under Black Friday för att spara pengar och de senaste dagarna har vi fått bekräftat att veckans reor är fortsatt relevanta för konsumenter som vill spara tid och pengar, säger Carl Lindahl, Klarnas expert på konsumentbeteende. 

Ny realtids-shoppingdata från Klarna visar att: 

  • Elektronik, kläder och skor och sport- och fritidsprodukter är de mest populära produktkategorierna jämfört med en genomsnittlig dag. 
  • Kvinnor har stått för merparten av köpen under Black Friday hittills i år – 59 procent av köpen har gjorts av kvinnor och resterande 41 procent av män.
  • Kvinnor har främst köpt elektronik, kläder och skor och barnprodukter. Män har handlat inom samma kategorier men istället för barnprodukter har de köpt desto mer inom sport- och fritidsutrustning.  
  • Millennials (25-40 åringar) är den grupp som handlat mest och står för 48 procent av alla köp, följt av 41-56-åringar (27%) och 18-24-åringar (19%) jämfört med en genomsnittlig dag.
  • Invånarna i Södermanlands län, Västmanlands län och Blekinge län har varit mest angelägna om att dra nytta av rabatter och erbjudanden hittills under fredagen och har handlat 78%, 15% respektive 12% mer per capita än genomsnittet i landet. 

Onlineshopping blir allt mer framträdande under Black Week: 
En undersökning som genomfördes av analysbyrån Dynata i samarbete med Klarna inklusive 1033 svenskar under oktober och november visar att:

  • 6 av 10 svenska konsumenter uppger att de kommer försöka dra större nytta av Black Week-rean när de köper julklappar i år jämfört med förra året. 
  • Fler än varannan (56 %) uppger kommer att handla mer online under Black Week i år.
  • De främsta anledningarna till att de flesta planerar att handla online är på grund av lägre priser (80%) och att det är lättare att jämföra priser online (77%). 75 procent väljer också att hellre handla online för att det finns fler betalningsalternativ och ett större sortiment.  
  • Varannan svensk (54%) kommer att jämföra priser mellan återförsäljare för att hitta de billigaste produkterna. 
     
Klarna Shoppingindex* – onlineförsäljning under Black Friday
Region Index – Försäljning
online per capita(Sverige=100)
Mest populära produktkategori
Södermanlands län 178 Hem och trädgård
Västmanlands län 115 Smycken och accessoarer
Blekinge län 112 Elektronik
Stockholms län 109 Elektronik
Örebro län 106 Smycken och accessoarer
Jönköpings län 104 Elektronik
Uppsala län 104 Barnprodukter
Norrbottens län 103 Sport- och fritidsprodukter
Västra Götalandsregionen 94 Kläder och skor
Västerbottens län 93 Sport- och fritidsprodukter
Östergötlands län 93 Kläder och skor
Kalmar län 91 Elektronik
Region Skåne 91 Underhållning
Gävleborgs län 90 Sport- och fritidsprodukter
Dalarnas län 89 Sport- och fritidsprodukter
Region Halland 89 Barnprodukter
Värmlands län 89 Sport- och fritidsprodukter
Region Gotland 86 Elektronik
Kronobergs län 80 Smycken och accessoarer
Västernorrlands län 80 Sport- och fritidsprodukter
Jämtlands län 70 Sport- och fritidsprodukter

* Shoppingindex: Indexet 100 står för de genomsnittliga onlineköp som görs av svenska medborgare. Ett högre eller lägre värde visar om invånarna har köpt mer eller mindre per person än riksgenomsnittet. Indexet justeras efter befolkningens storlek.

Vill du veta mer? Få uppdaterad data och konsumentinsikter kopplat till Black Week på: https://insights.klarna.com/black-friday-cyber-monday/
 

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på en undersökning utförd av undersökningsföretaget Nepa i 17 länder (Sverige, Norge, Finland, USA, Storbritannien, Australien, Tyskland, Österrike, Frankrike, Belgien, Nederländerna, Nya Zeeland, Spanien, Portugal, Polen, Irland och Italien). Undersökningen utfördes under oktober och november 2022 med 17 000 respondenter och ett representativt urval av minst 1000 respondenter per land som valts ut av Nepa. 1033 svenskar deltog i undersökningen.

Om Klarnas shoppingdata
Insikter från Klarnas shoppingdata. Klarna har fler än 150 miljoner konsumenter och 450 000 e- handlare globalt, och hanterar uppskattningsvis ungefär hälften av alla transaktioner för svensk e-handel.



För mer information, vänligen kontakta: press@klarna.com

Om Klarna

Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än  450 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike, har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous article”Vi kan lösa de tekniska utmaningar våra kunder står inför” — fredagsporträttet med Einar Storm
Next articleDelårsrapport för perioden 1 juli 2022 till 30 september 2022

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here