AI, robotar och virtuella provrum – så shoppar vi år 2041 enligt ny rapport

0
345
AI, robotar och virtuella provrum – så shoppar vi år 2041 enligt ny rapport





Virtuella provrum, robotar som tar ens klädmått och personliga stilråd från en artificiell intelligens – det förväntar sig framtidens konsumenter kunna ta del av när de shoppar år 2041. Idag släpper Klarna en ny stor konsumentundersökning som visar att nästa generations kunder vill ha en shoppingupplevelse med mer teknisk innovation.

Stockholm, 22 maj –  En ny stor global konsumentundersökning från Klarna visar att konsumenter har höga förväntningar på hur nästa generations teknologier kommer förändra hur de shoppar i framtiden. 

I samband med att Klarna funnits i 18 år har 5000 konsumenter världen över tillfrågats hur de tror att shoppingen ser ut 18 år fram i tiden, när 80-och 90-talister kommer vara de dominerande konsumenterna på marknaden. 
 

Resultatet visar att konsumenter år 2041 förväntar sig att både robotar och AI ska ha en självklar plats i deras shoppingupplevelse – både online och i butik. För även om det efterfrågas mer teknisk innovation, är det tydligt att den fysiska butiken fortfarande fyller en viktig roll. Något som innebär att dagens återförsäljare redan idag behöver börja integrera tekniska lösningar likt de som erbjuds hos Klarna, som erbjuder flera AI-drivna tjänster för en smidigare shoppingupplevelse.

Enligt rapporten förväntar sig framtidens konsumenter följande:
 

  • Personifierad shoppingupplevelse med hjälp av teknik
    70 % av de tillfrågade vill att shoppingupplevelsen ska bli mer personlig i framtiden och högst upp på önskelistan står en personlig virtuell shoppingassistent som ger dem skräddarsydda rekommendationer.  Så många som 23% säger att de vill kunna förlita sig på artificiell intelligens för att få tips och råd om vilka kläder som bäst passar deras stil bäst.

     
  • Virtuella provrum och robotrådgivare i butikerna 
    Över hälften av de tillfrågade (59%) är öppna för idén om en robot som närmar sig dem i butiken för att ta deras klädmått och ge stilråd utifrån deras kroppstyp – men bara så länge roboten är trevlig och artig.

    Ungefär hälften (53%) av de tillfrågade tror att de kommer prova kläder på samma sätt idag, medan 48% förväntar sig använda virtuella provrum online.

    Majoriteten av de tillfrågade förväntar sig att Augmented Reality (AR) kommer förbättra deras shoppingupplevelse och en tredjedel tror att denna teknik kommer att bli standard i detaljhandelsbutiker. Dock tror inte ens hälften av de tillfrågade att den virtuella shoppingupplevelsen kommer att överträffa den fysiska inom de kommande två decennierna. 
     

  • Cirkulär ekonomi är här för att stanna
    En överväldigande majoritet är överens om att den cirkulära ekonomin bör vara en större del av den totala shoppingindustrin och att modet behöver bli mer hållbart i framtiden. 51 % vill att den cirkulära ekonomin ska ta en större del av den totala shoppingindustrinoch 1 av 3 tror att de kommer att sälja (28 %) och köpa (31 %) begagnade varor oftare.
     

David Sandström, Chief Marketing Officer på Klarna, kommenterar rapporten:

– I västvärlden görs cirka 80 % av alla onlineköp genom sökning, medan resterande 20 % baseras på personliga rekommendationer. I Kina däremot drivs 80 % av onlineköpen av personliga rekommendationer. Klarnas undersökning bekräftar att shoppare i västvärlden önskar en jämförbar shoppingupplevelse, som nu finns tillgänglig på Klarnas appflöde, driven av AI och köphistorik. Nästa generation konsumenter kommer att förvänta sig en mycket personlig shoppingupplevelse där produkterna hittar dem istället för tvärtom.
 

Även ChatGPT, den artificiella intelligens chatbot som utvecklats av OpenAI, kommenterar rapporten:

–  Den största förändringen för konsumenter när de handlar 2041 kommer sannolikt att vara den utbredda användningen av förstärkt verklighet (AR) och virtuell verklighet (VR), vilket gör det möjligt för dem att virtuellt prova produkter och upplev dem innan du gör ett köp. Dessutom kommer personliga rekommendationer baserade på deras tidigare beteende och preferenser att bli ännu mer exakta och vanliga, vilket gör shoppingupplevelser mer effektiva och skräddarsydda efter individuella behov.

Rapporten innehåller även framtidsspaningar från några av världsledande återförsäljare och OpenAI, som nyligen samarbetade ihop med Klarna för att med hjälp ChatGPT kunna erbjuda en smidigare shoppingupplevelse till fler. 

Om undersökningen
Insikter från Klarnas konsumentundersökning genomfördes i samarbete med analysbyrån Dynata i fem länder (USA, Storbritannien, Tyskland, Frankrike och Sverige) i april 2023, inklusive minst 1 000 svarande i varje land. Urvalsstorlekarna är nationellt representativa och inkluderar naturligtvis både Klarna-användare och icke-Klarna-användare.. Totalt deltog 5 055 konsumenter i studien.



För mer info, vänligen kontakta:
press@klarna.com

Om Klarna
Sedan 2005 har Klarna verkat för att revolutionera bankbranschen. Med fler än 150 miljoner aktiva användare globalt och 2 miljoner dagliga transaktioner möter Klarna konsumenters snabbt förändrade behov genom att hjälpa dem spara tid och pengar och samtidigt ta informerade beslut och få kontroll över sin ekonomi. Fler än 500 000 globala detaljhandelspartners, inklusive H&M, Saks, Sephora, Macys, IKEA, Expedia Group och Nike har integrerat Klarnas innovativa teknologi för att leverera en sömlös shoppingupplevelse både online och i butik. Klarna har fler än 5000 anställda och ett aktivt tjänsteutbud på 45 marknader. För mer information, besök Klarna.com.

Läs hela pressmeddelandet Cision.com

Previous articleStarbreeze i förhandling om att licensiera IP för kommande spel
Next articleFörsta delmålet uppfyllt för Einar Mattssons batteriforskning i bostadshus

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here