När den svenska spelmarknaden snart övergår i ett licenssystem är Spelinspektionens uppgift att verka för en trygg och säker spelmiljö.
Vid årsskiftet byter Lotteriinspektionen namn till Spelinspektionen, men myndigheten lanserar redan nu sin nya logotyp, som ska fungera som konsumenternas guide på den nya licensmarknaden.
Den 1 januari 2019 förändras den svenska spelmarknaden i grunden. Sverige går från att vara ett monopol till att välkomna alla spelbolag som uppfyller kraven för att verka på den svenska spelmarknaden.
Det betyder att de internationella spelbolagen, som hittills saknat svenskt tillstånd men ändå erbjudit spel på internet, nu kan få licens för internetspel och därmed konkurrera på samma villkor som de inhemska. De spelbolag som får licens kommer att tvingas följa svenska lagar och regler, som bland annat ställer krav på ansvarsfullt spelande, samt betala skatt i Sverige.
Lotteriinspektionen byter namn
Den statliga myndigheten Lotteriinspektionen är ansvarig för att utfärda licenser och utöva tillsyn. I och med den stora förändringen på marknaden byter myndigheten namn till Spelinspektionen och lanserar en ny grafisk profil.
– Spelinspektionens nya logotyp ska vara väl synlig hos spelbolag med licens, som en symbol för att de är godkända av myndigheten och därmed skyldiga att ta ansvar genom att skydda kunderna från överdrivet spelande, säger Lotteriinspektionens kommunikationschef Anders Sims.
Spelinspektionen har rätt att vidta åtgärder mot de spelbolag som saknar licens, samt mot dem som främjar spel utan licens.
Den som vinner pengar hos ett spelbolag utan licens är skyldig att betala skatt på vinsten. Det införs också möjlighet att blockera betalningstransaktioner mellan spelare och olicensierade spelföretag.
Modern myndighet
Den grafiska profilen är framtagen i samarbete med kommunikationsbyrån Familjen Pangea, som vann upphandlingen gällande uppdraget.
– Vi vill ha en logotyp som är enkel och modern samtidigt som den kommunicerar det ansvar som präglar statlig tillsynsverksamhet. Spelinspektionen ska vara i samtiden men särskilja sig från de kommersiella aktörernas grafiska stil, säger Anders Sims.
Ladda ner Spelinspektionens logotyp, zipfil med eps-, svg- och pngformat
För mer information kontakta:
Anders Sims, kommunikationschef på Lotteriinspektionen.
076-533 01 67
anders.sims@lotteriinspektionen.se